آخرین اخبارصحتورزش

تاریخچه آدیداس (ADIDAS)

 


یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های‌ تولید‌کننده وسایل ورزشی در دنیا است.
این شرکت شامل چند شرکت کوچک‌تر است شرکت «ری‌باک» که لباس ورزشی تولید می‌کند.
شرکت «تیلورمیدو مکس‌فلی» که توپ و وسایل گلف تولید می‌کنند.
شرکت «آدیداس» دومین بزرگ‌ترین تولیدکننده بناهای ورزشی در جهان می‌باشد.
آدیداس محصولات خود را به بیش از ۲۰۰ کشور ارسال می‌کند.
آدیداس کیست؟
در سال ۱۹۲۰ آدولف داسلر (AdolfDassler) جوان بیست ساله شروع به ساخت کفش‌های ورزشی کرد و سعی کرد که کفش‌های زیبا و با کیفیت تولید کند. پس از استقلال خوب و شناخته‌شدن محصولات او «آدنوبه» فکر ثبت شرکت و پیدا کردن نامی برای محصولات خود افتاد و چون خانواده و دوستان او آدی (ADI) صدا می‌کردند او از کلمه Adi و سه کلمه از نام خانوادگی خود استفاده کرد و نام adidas برای شرکت و محصولات خود برگزید .
همچنین برای محصولات خود که در آن زمان فقط کفش‌های ورزشی بودند، لوگویی طراحی کرد.
شرکت آدیداس و لوگوی آن در سال ۱۹۴۸ به ثبت رسیدند.
این شرکت فقط به تولید کفش ورزشی توجه نداشت بلکه به تولید لباس‌ها وگرمکن‌های ورزشی نیز به محصولات آدیداس اضافه شدند.
سپس آدیداس تجهیزات ورزشی مانند توپ و راکت نیز تولید کرد.
با گسترش محصولات «آدیداس آدولف داسلر» علامت جدیدی برای شرکت و محصولات خود انتخاب کرد. این علامت از شکل کلی کفش گرفته شده بود. علامت جدید دارای سه‌نوار از کوتاه به بلند بود چون آدولف نام آدیداس و از کلمه اول نام کوچک و سه کلمه نام بزرگ خود برگزیده بود انتخاب تعداد سه نوار نیز همین ایده رابرای او داد و تلاش می‌کرد که از طراحان با سلیقه و حرفه‌ای لباس استفاده کند.
علامت طرح ۱۹۷۲
در سال ۱۹۷۲ و همکارانش به این نتیجه رسیدند که تغییری را در لوگوی آدیداس بیاورد، چون همان سال مسابقات المپیک در شهر مونیخ برگزار می‌شد آن‌ها از المپیک ایده گرفتند. در این لوگوی جدید سه برگ که نشانه سه قاره شرکت کننده در المپیک بود. سه خط نیز در پایین این برگ‌ها دیده می‌شود سال بعد آدیداس علامت خود و آرم سه نوار را ثبت بین‌المللی کرد. آدولف داسلر در سن ۷۸ سالگی یعنی در سال ۱۹۷۸ در گذشت و سهام این شرکت برای پسر و خانواده‌اش رسید.
اما در سال ۱۹۸۹ خانواده داسلر از شرکت بیرون رفتند و آدیداس به شرکتی سهامی نام تبدیل شده adidasoldia در سال ۱۹۹۷ آدیداس شرکت solmon Group را خرید و با آن یکی شد وسایل و تجهیزات اسکی و کوهنوردی تولید می‌کرد، با خرید این شرکت، نام solmon adidas ADIDAS تغییر پیدا کرد آدیداس در اکثر کشورهای دنیا دارای شعبه و نمایندگی زیاد است، کارمندان این شرکت بیش از ۳۱ هزار نفر هستند.
آدیداس در اکثر رقابت‌های معتبر جهانی مانند المپیک به‌عنوان یکی از حامیان اصلی حضور دارد.
آرم کنونی این شرکت ، دومین آرمی است که آدولف طراحی کرده بود با این تفاوت که زیر آن نوشته adidas نیز وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا