آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

سید علی‌رضا محمودی:

تامین صلح به قربانی نیاز دارد/ آزادی انس حقانی سبب آمدن طالبان به مذاکره مستقیم شود

رییس مجمع ملی مردم افغانستان می‌گوید که اگر آزادی انس حقانی منجر به کاهش تهدید‌ها و کشاندن طالبان به میز مذاکره شود، دستاورد بزرگی در راستای منافع ملی افغانستان خواهد بود.

رییس مجمع ملی مردم افغانستان می‌گوید که اگر آزادی انس حقانی منجر به کاهش تهدید‌ها و کشاندن طالبان به میز مذاکره شود، دستاورد بزرگی در راستای منافع ملی افغانستان خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی رییس مجمع ملی مردم افغانستان در برنامه «خط کابل» تلویزیون خورشید اظهار داشت: اگر آزادی انس حقانی، خون‌ریزی‌ها را کاهش دهد و طالبان را به میز مذاکره بکشاند، یک دستاورد بزرگ برای افغانستان است.
آقای محمودی افزود: مذاکرات صلح که از دیر زمان بدین‌سو شروع شده بود، به بُن‌بست رسید و طالبان پیش‌شرط‌‌هایی گذاشتند و حتی حاضر نشدند که با حکومت به مذاکره بنشینند و در بحث آزادی انس حقانی که بین چندین جهت تصمیم گرفته شد، می‌تواند بُن‌بست صلح را بشکند.
وی اظهار داشت: اگر انس حقانی اعدام می‌شد، چه کسی تضمین می‌کرد که کشتارهای بعدی انجام نشود. در کنار عدالت مصلحت‌های ناگزیری هم داریم که باید مدنظر گرفته شود تا منافع ملی تأمین گردد.
رییس مجمع ملی مردم افغانستان تصریح کرد: عبور از مرحله کنونی نیاز به بعضی اقدامات شجاعانه دارد تا به صلح و امنیت برسیم.
سید علی‌رضا محمودی تأکید کرد که در ۹ دور مذاکرات امریکا و طالبان مردم نمی‌دانستند که روی سرنوشت شان چه تصمیم گرفته می‌شود، پس نیاز است که طالبان بیایند و با حکومت برخاسته از رای مردم گفت‌وگو کنند.
وی تصریح کرد، امریکا شریک استراتژیک افغانستان است و اگر کمک این کشور نباشد، ممکن بخشی از سیستم موجود قابلیت حرکت را نداشته باشد و در عقب آزادی انس حقانی و تبادله با دو تبعه خارجی نقش امریکا است.
محمودی افزود: مردم افغانستان انتظار دارند که با آزادی حقانی، بُن‌بست صلح شکسته، تهدیدات کاهش یابد و مذاکرات صلح آغاز شود و اگر نتایج این اقدام به نفع افغانستان باشد، دستاورد بزرگی‌ست برای رییس جمهور غنی، در غیر آن تاوان آن را مردم خواهند پرداخت که مسئول آن زمامداران خواهد بود.
وی تأکید کرد که در حال حاضر باید تلاش‌ها متمرکز به جلوگیری از خون‌ریزی باشد تا صلح در کشور برقرار گردد و تأمین این اصل اساسی، بدون قربانی تحقق نمی‌یابد.
رییس مجمع ملی مردم افغانستان اظهار داشت که زمامداران افغانستان مکلف هستند تا منافع مردم افغانستان را درنظر بگیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا