آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاستصلح

طالبان:

تا تأسیس «دولت اسلامی» می‌جنگیم/ فرمول اسلامی و افغانی برای آزادی بیان می‌خواهیم

از دیدگاه طالبان افغانستان پسا-جنگ، کشوری مطیع قانون، عضوی از جامعه ملل، باز برای تجارت و در صلح با خود، همسایگان و سایر جهان خواهد بود. اما جنسیت‌ها کاملاً تفکیک، زنان مجبور به پوشیدن حجاب]مطابق تعریف طالبان از حجاب[ و آزادی بیان به خاطره‌ای تبدیل خواهد شد

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در مصاحبه‌ای پیرامون دیدگاه این گروه نسبت به آینده افغانستان، روند صلح، آزادی بیان، حقوق زنان و روابط با پاکستان توضیحات داده است.
به گزارش خبرگزاری دید، از دیدگاه طالبان افغانستان پسا-جنگ، کشوری مطیع قانون، عضوی از جامعه ملل، باز برای تجارت و در صلح با خود، همسایگان و سایر جهان خواهد بود. اما جنسیت‌ها کاملاً تفکیک، زنان مجبور به پوشیدن حجاب]مطابق تعریف طالبان از حجاب[ و آزادی بیان به خاطره‌ای تبدیل خواهد شد.
سخنگوی گروه طالبان می‌گوید شورشیان به جنگ ادامه می‌دهند تا آنچه وی «دولت اسلامی» می‌داند، تأسیس شود.
در رابطه به روند صلح، مجاهد می‌‌گوید: ما به صلح متعهد هستیم و به همین دلیل در دوحه قطر کار می‌کنیم، اما متأسفانه طرف مقابل سبوتاژ می‌کند و زمان را هدر می‌دهد. … وقتی ببینیم طرف مقابل به روند صلح و مذاکرات صلح متعهد است و این که آن‌ها باور کنند همه چیز می‌تواند به جای جنگ از طریق صلح به دست آید، آن وقت ما می‌توانیم در باره آتش‌بس فکر کنیم. اما اعتماد دوطرف نسبت به یکدیگر نزدیک به صفر است.
ذبیح‌الله مجاهد با اشاره به آینده افغانستان گفته است: خواهیم دید که آیا اهداف ما تا ۱۱ سپتمبر محقق می‌شود یا خیر. ما دو هدف اصلی داریم. هدف نخست این است که تمام نیروهای خارجی باید افغانستان را ترک کنند. دوم که بسیار مهم است، این است که ما باید یک دولت اسلامی ایجاد کنیم که شامل تمام افغان‌ها باشد. … ما می‌خواهیم این هدف (هدف دوم) از طریق گفت‌وگو و مذاکره به دست آید. … اگر این هدف به دست نیاید، ما مجبوریم برای رسیدن به هدف خود به جنگ ادامه دهیم.
وی افزوده است که توافق‌نامه دوحه باید دنبال شود و آن‌ خارجی‌هایی که با ما نشستند و بحث کردند باید مسئولیت توافقات خود را به دوش گیرند.
سخنگوی طالبان در ادامه می‌گوید: در مورد تقسیم قدرت و نظام سیاسی آینده برای این کشور، همه چیز باید در مذاکرات تصمیم گرفته شود. هر تصمیمی گرفته شود – کی در دولت باشد، چه نظامی پذیرفته شود، چطور تمام افغان‌ها می‌توانند در اداره کشور مشارکت کنند – تصمیم گرفته خواهد شد.
به گفته ذبیح‌الله مجاهد، طالبان در مورد آینده برنامه دارند، اما برنامه آن‌ها فقط در میز مذاکرات صلح مورد بحث قرار گرفته می‌شود. تا آن‌ زمان، تا وقتی که تصمیمات را بگیرند، قرار نیست با رسانه‌ها صحبت کنند.
روابط طالبان و پاکستان:
سخنگوی گروه طالبان در باره روابط این گروه با پاکستان گفته است: ما می‌خواهیم روابط پرباری با تمام کشورها داشته باشیم، به شمول کشورهای منطقه.
وی هر گونه روابط با سازمان اسختباراتی پاکستان (آی‌اس‌آی) را رد کرده و گفت طالبان هیچ روابط خاصی با پاکستان ندارد و رهبری طالبان در افغانستان است، نه در کویته.
ذبیح‌الله مجاهد افزوده است که رهبر این گروه زنده است و اکنون در داخل کشور حضور دارد. اما به دلایل امنیتی نمی‌تواند در مورد مکان وی چیزی بگوید و یا با خبرنگاران صحبت کند.
وی بیان داشته است: پنج روز پیش، من با او (رهبر طالبان) صحبت کردم. مشاوره و دستور گرفتم. فرماندهان و مردم در سراسر کشور به طور منظم به او گزارش می‌دهند. وی زنده است و عملیات طالبان را در کشور رهبری می‌کند.
حقوق بشر و آزادی بیان:
سخنگوی گروه طالبان در باره حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان گفته است: خارجی‌ها مقررات و قوانینی را وضع کردند که متناسب با فرهنگ، سبک زندگی [یا] مذهب ما نیست و با فرهنگ‌های محلی ما ارتباط ندارد.
به گفته وی، طالبان دو راه‌حل در رابطه به حقوق زنان دارند. نخست‌، جدایی بین دختران و پسران، زنان و مردان در دانشگاه‌ها، مکاتب و مدارس یا حجاب کامل برای زنان. آنچه را که در آینده خواهیم ساخت، قوانین و مقررات مطابق با اسلام است، ما از همه دستورات اسلام پیروی خواهیم کرد.
در رابطه به آزادی بیان، سخنگوی طالبان گفته است که آن‌ها یک فرمول اسلامی و افغانی برای آزادی بیان می‌خواهند.
با این حال، دولت افغانستان همین اکنون نیز اسلامی است و پیش از گروه طالبان هم اسلامی بود، کارشناسان به این باور هستند که طالبان تعریف سخت و خشک خود را از اسلام بر مردم تحمیل کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا