آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستمصاحبه

والی بامیان:

تبعیضی علیه بامیان وجود ندارد/ با احداث میدان هوایی، بامیان قطب گردشگری منطقه می‎شود

سید انور رحمتی والی بامیان در مورد مشکلات امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و برخی مسایل دیگر در گفت‌وگو با خبرگزاری دید صحبت‌هایی داشته است

مصاحبه از رسول شهزاد- خبرگزاری دید
ولایت بامیان یکی از ولایات امن کشور به شمار می‌رود. در دو سال اخیر اما، برخی حملات تروریستی در این ولایت نگرانی‌ها را در مورد ناامن شدن آن برانگیخته است. از جانب دیگر، برخی چهره‌ها و فعالان مدنی همواره حکومت مرکزی را به برخورد با تبعیض در مورد بامیان متهم می‌کنند. خواستیم در زمینه مسایل امنیتی، فرهنگی و اجتماعی نظر والی بامیان را داشته باشیم که بر همین اساس، سید انور رحمتی والی بامیان در مورد مشکلات امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و برخی مسایل دیگر در گفت‌وگو با خبرگزاری دید صحبت‌هایی داشته است.
مشروح گفت‌وگو:
دید: اوضاع کلی بامیان از نگاه امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چگونه است؟
رحمتی: وضعیت عمومی بامیان خوب است. متاسفانه مشکلی که خیلی حاد است برای بامیان و باعث نگرانی اداره محلی، مسئولان و مردم شده است، بحث خشکسالی است. در بخش امنیتی تلاش‌های بسیار مضاعف و فشرده و پلان گذاری شده از طرف نیروهای امنیتی جریان دارد تا بتوانند به خوبی وضعیت را مدیریت بکنند و جلو اقدامات تخریبی و خصومت‌های دشمن را بگیرند که این امر تاکنون خیلی خوب پیش رفته است و اداره محلی بامیان در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته است.
در بخش فرهنگی و اجتماعی که مخصوصاً از سوی نهادی جامعه مدنی کماکان جریان دارد و بامیان یک قلب پر تپیش از فعالیت‌های فرهنگی و مدنی است و همواره در تپیش است و امیدواریم این روند ادامه یابد، ولی بامیان نیز مثل سایر ولایات کشور از بعضی شرایط‌ ناگوار که در همسایگی‌های ولایات پیش می‌آید گاه متاثر می‌شود که امیدواریم صلح و امنیت در کشور مستقر شود.
دید: وضعیت امنیتی بامیان چطور است، آیا روی صنعت گردشگری تاثیری داشته؟
رحمتی: ولایت بامیان در ساحات مرزی با ولایت بغلان دچار مشکل است و بعضاً فعالیت‌های خرابکارانه در درون ولایت بامیان از طریق عناصر دست نشانده وجود دارد که بدترین آن حادثه چهارم قوس سال ۱۳۹۹ بود و ما شاهد یک فاجعه و قتل عام یک مجموعه غیر نظامی و بی‌دفاع در شهر بامیان بودیم که به این شکل، تلاش وجود دارد که این فعالیت‌های تخریبی را همچنان ادامه بدهند و مشکل دیگری که مخصوصاً در بخش گردشگری می‌تواند موثر باشد مسئله راه‌های منتهی به بامیان است. عمدتاً راه اصلی ما راه دره میدان است که متاسفانه این راه ناامن است و مسافران و گردشگرانی که قصد بازدید از ساحات توریستی بامیان را دارند نمی‌توانند با آرامش خاطر به بامیان بیایند.


در دو ماه اخیر بدبختانه پروازهای یک شرکت هوایی که قبلاً به بامیان پرواز داشت نیز متوقف شده است و نگرانی‌های زیادی را برای گردشگرانی که قصد بازدید از جاذبه‌های طبیعی بامیان دارد ایجاد کرده است.
دید: ولسوالی‌های شیبر، سیغان و کهمرد از ولسوالی‌های نسبتاً ناامن است، به نظر شما دلیل ناامنی و بروز برخی تحرکات در این ولسوالی‌ها چیست؟
رحمتی: این سه ولسوالی به دلیل داشتن مرز مشترک با سایر ولایات نسبتاً ناامن است و دلیل آن این است که گروه طالبان در ولایات مرزی بامیان حضور دارد و در برخی از موارد این ولسوالی‌ها نیز از تحرکات طالبان آسیب می‌بینند. این ولسوالی‌ها به دلیل داشتن مرز مشترک با ولایت دیگر گاه ناامن می‌شود و تحرکاتی در این بخش از سوی برخی گروه‌ها انجام می‌شود به موقع سرکوب و خنثی می‌شود که مشکل جدی برای امنیت بامیان نیست.
دید: اخیراً ولایت بامیان شاهد ناامنی‌هایی بوده است. انفجار خونین خزان سال گذشته و همچنان بازداشت دو تن از مسئولان طالبان در بامیان سندی بر این مدعا است، در این موارد چی برنامه‌هایی وجود دارد؟
رحمتی: ریاست امنیت ملی بامیان معاون استخبارات طالبان را بازداشت کرد. بر اساس یک پلان منظم و دقیق بخش امنیتی و کشفی ما در ولایت بامیان کار می‌کند این هم حاصل فعالیت‌هایی بود که اخیراً انجام شده بود و ما در ولایت بامیان مجموعه تحرکات طالبان را به دقت زیر نظر داریم و هرگز به طالبان اجازه نمی‌دهیم که بامیان را ناامن سازد.
دید: جشواره دمبوره و جشن گل کچالو از رخدادهای بزرگ فرهنگی در ولایت بامیان است، در گذشته برگزاری این جشواره‌ها با برخوردهایی مواجه شده بود، امسال چگونه خواهد بود آیا پلان برگزاری این جشواره‌ها هست چی وقت و چگونه برگزار خواهد شد؟

رحمتی: در بخش جشواره‌ها ما به گونه فعالیت خواهیم که کرد که بتوانیم هم ملاحظات علما را در نظر بگیریم و هم بتوانیم همان شور، شادی و خوشحالی مردم را در بامیان حفظ بکنیم. این جشنواره‌ها فرصتی برای نفس کشیدن است. یک فرصت برای شادی کردن است و هیچ آجندای دیگری پشت این جشنواره‌ها نیست. اگر رهنمودهای صحی وزارت صحت عامه در مورد ویروس کرونا مانع نشود، سعی خواهیم کرد که به گونه متوازن و مناسب برنامه‌های فرهنگی و جشنواره‌هایی که در گذشته در بامیان برگزار می‌شده، برگزار شود.
دید: ولایت بامیان یکی از ولایات محروم کشور شمرده می‌شود چی پیشرفت‌هایی در زمینه فقرزدایی صورت گرفته است؟
رحتمی: در سطح ملی و کشوری ولایت بامیان یک ولایت زیبا و فوق‌العاده است و بیشتر ظرفیتی که بامیان دارد در بخش گردشگری یا صنعت توریزم است. تمام تلاش ما بر این است که این ظرفیت را تقویت بکنیم و در راستای تقویت گردشگری میدان هوایی شیبرتو که از سوی محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور نیز تایید شده بود و فرمان رییس جمهور مبنی بر ساخت این میدان هوایی صادر شده بود. ما امیدوار هستیم که پارلمان افغانستان در این زمینه همکاری کند که متاسفانه امسال در حالی که حکومت طرح ساخت این میدان هوایی را ارائه کرد، در آخرین اصلاحیه‌ای قانون تصویب بودجه، بودجه میدان هوایی شیبرتو از بودجه ملی باز ماند که ما تلاش داریم در بودجه وسط سال بتوانیم این طرح را نهایی کنیم.
کمربند سبز بند امیر یکی دیگر از تلاش‌هایی است که برای تقویت گردشگری در بامیان انجام شده است.
کمربند سبز بندامیر یکی از بزرگترین پروژه‌هایی است که فعلاً با هدایت مستقیم رییس جمهور توسط وزارت زارعت، آبیاری و مالداری شروع شده است و بودجه امسال آن ۴۰ میلیون افغانی است و تطبیق کنندگان این پروژه آماده هستند که آن را به گونه موثر تطبیق کند. ساحات برای ساخت و آماده سازی «قوریه‌ها» و سایر برنامه‌هایی که قرار است زیر نام این پروژه در پارک ملی بندامیر ساخته شود مشخص شده و فعالیت‌ها ادامه دارد. همچنان با موافقت اکثریت ادارات مربوط به نگهداری پارک بندامیر قرار است که پلان تسهیلاتی پارک ملی ساخته شود و قرار است که منظوری پلان تطبیقی بندامیر را از شخص رییس جمهور بگیریم که به تعقیب پلان تسلیهاتی بندامیر است و با طی مراحل این دو سند مهم و اساسی ما پلان تسهیلاتی را شروع می‌کنیم که این پلان فعلاً در ۳۱۳ جریب پیشبینی شده و ۲۹ فیصد این پلان ساحات است که برای ساحات هوتل و رستوارنت‌ها و مراکز خرید استفاده می‌شود ۷۱ فیصد این پلان فضای سبز است راه‌روها، پیاده‌رو ها، ساحاتی که برای گردشگران خارجی تسلیهات فراهم می‌کند. در مجموع هدف ما این است که ما با توسعه توریزم در بندامیر و مخصوصاً با باز کردن دروازه بندامیر به سوی گردشگران منطقه،( از طریق هوا که این برنامه بعد از ساخت میدان هوایی شیبرتو امکان پذیر است)، بتوانیم به اقتصاد ملی و محلی کشور کمک بکنیم و یک تغییر اساسی در این عرصه به وجود بیاوریم.
دید: برخی چهره‌ها و نهادها می‌گویند که حکومت مرکزی با ولایت بامیان تبعیض روا می‌دارد، آیا موافقید!
رحمتی: من به تبعیض علیه بامیان باور ندارم. حکومت و شخص رییس جمهور با جدیت به بامیان توجه دارد. ما برنامه‌ها بسیار کلان در حال اجرا داریم که نشان‌دهنده اراده حکومت برای رسیدگی به مردم بامیان است. ولی از آنجایی که سطح بلند نیازمندی‌ها و مشکلاتی که در کشور وجود دارد سبب می‌شود که بخشی از نیازمندی‌های مردم برآورده نشود. طبیعی است که بعضی افراد در فرصت‌هایی اظهاراتی داشته باشند که خیلی دقیق نباشد یا نتواند مشکلات عمومی کشور را هضم بکند و به این لحاظ گاه اظهارات در این مورد می‌شود که ما زیاد با آن موافق نیستیم.
دید: کار جاده بامیان سمنگان به کجا رسیده و آیا کار ساخت جاده شرق و غرب که بخشی از آن از بامیان می‌گذرد آغاز شده است؟
رحتمی: کار جاده یکاولنگ _ دره صوف به شدت جریان دارد و امیدوار هستیم که در ماه میزان ۸۹ کیلومتر این جاده تکمیل شود و به حکومت افغانستان از سوی شرکت مربوطه تحویل داده شود.
کار روی سرک گردن دیوال که به غور و هرات می‌رود جریان دارد ولی بعضی از موانع و کارشکنی‌ها توانسته از احداث مناسب این جاده جلوگیری کند که امیدوارم این موانع در سال جاری رفع شود و بار دیگر شاهد آغاز به کار این پروژه باشیم. یک بخش از این سرک که از بامیان می‌گذرد هیچ مشکلی برای تطبیق آن وجود ندارد ولی در قسمت‌های ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک برخی موانع هست که باعث شده کار آن به تاخیر بیفتد.
دید: در مورد تظاهرات هواداران شهردار جدید بامیان بگویید؟

رحمتی: تظاهرات حق مسلم هر شهروند کشور است، با آنکه همه چیز شکل نمادین به خود گرفته است و یک تعداد از مردم بامیان که تعداد شان خیلی محدود بود به خاطر تاخیر معرفی شهردار جدید بامیان مظاهره کردند. شهردار بامیان مورد ملاحظه تعدادی از وکلا و افراد صاحب نظر در بامیان، مورد تدقیق بیشتر قرار گرفت و از ارگان‌های محل به من گفته شده بود که چند روزی معرفی شهردار را به تاخیر بیندازم. ولی یک عده محدود خیلی عجله داشتند که باید وی معرفی شود.
شهردار بامیان معرفی شده و موضوع جدی نبود و امیدوار هستیم که مردم با خویشتنداری و حوصله‌مندی بیشتر به بعضی وقایع و حوادث نگاه کنند.
دید: ویروس کرونا در بامیان چقدر تلفات داشت و شما چگونه شرایط پیش آمده از کرونا را مدیریت کردید؟
رحمتی: ویروس کرونا در سال گذشت مثل تمام کشورها و سایر ولایات از ما در ولایت بامیان نیز تلفات گرفت ولی خوشبختانه آمار تلفات ناشی از کرونا در بامیان خیلی بلند نبود. اما امسال تلاش جدی داریم تا با نسل‌های جهش یافته و تغییر یافته کرونا یک برخورد مناسب شود. فعلاً مرکز شفاخانه مبارزه با کرونا فعال است خوشبختانه دستگاه‌ «پی سی آر» و دستگاه‌های آزمایش کرونا در بامیان موجود و فعال است. همچنان تجربه و ظرفیت تیم صحی ولایت بامیان نسبت به سال گذشته بسیار ارتقا پیدا کرده و در بخش اگاهی دهی و اطلاع رسانی علی‌رغم آنکه هزینه زیادی وجود ندارد ولی باز هم از طریق علما، شبکه‌های فعال زنان و نهادهای جامعه مدنی کار می‌کنیم رسانه‌ها محلی در این زمینه فعال است امیدواریم که امسال نیز بتوانیم در این زمینه موفق بدرخشیم. کمیته مبارزه با کرونا به صورت دوام دار هر هفته یک بار در بامیان برگزار می‌شود آخرین گزارشی که ما از وضعیت کرونا داشتیم متاسفانه یک روند سریع شیوع کرونا را در بامیان شاهد بودیم از میان ۱۶ مورد که در شفاخانه تست شده بود ۹ مورد آن مثبت اعلام شد که یک سیر صعودی را نشان می‌دهد. با تمام این خطرات که وجود دارد ما تلاش داریم که با همکاری مردم، علما، رسانه‌ها، جامعه مدنی و سایر بخش‌های جامعه در مبارزه با این ویروس کشنده جهانی موفق شویم.
دید: تشکر
رحمتی: تشکر از شما

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا