آخرین اخبارجهان

تجارت اسلحه در جهان ۳۸ درصد افزایش یافته است


۱۰۰شرکت عمده تولید کننده سلاح و تجهیزات نظامی در سال ۲۰۱۶، بیش از ۳۷۴ میلیارد دالر اسلحه فروختند.
انستیتوت مطالعاتی استکهلم برای صلح، گزارش داده است که حدود ۱۰۰ شرکت عمده تولید کننده سلاح و تجهیزات نظامی در سال ۲۰۱۶، معادل ۳۷۴ میلیارد و هشتصد میلیون دالر اسلحه فروخته‌اند.
این اولین افزایش در فروش سلاح از سال ۲۰۱۰ میلادی به این طرف است.
به نقل از ایرنا، میزان فروش اسلحه توسط ۱۰۰ شرکت تولید کننده عمده در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی ۱٫۹ در صد افزایش داشته است، در صورتی که در پنج سال متوالی قبل ازسال ۲۰۱۵ سیر نزولی تجربه کرده بود.
به استناد آمار منتشر شده از سوی این انستیتوت سویدنی، فروش اسلحه ۱۰۰ شرکت عمده یاد شده از سال ۲۰۰۲ تاکنون، ۳۸ درصد افزایش یافته است.
انستیتوت مطالعاتی استکهلم برای صلح اعلام کرد: شرکت‌های امریکایی در سال ۲۰۱۶، فروش اسلحه را افزایش داده‌اند.
در گزارش این انستیتوت آمده است که در سال ۲۰۱۶ شرکت‌های امریکایی که جزو ۱۰۰ شرکت عمده تولید سلاح در دنیا هستند، با فروش ۲۱۷ میلیارد و دوصد میلیون دالر اسلحه، نسبت به سال قبل به چهار در صد افزایش دست یافته‌اند. در این گزارش دلیل بلند رفتن حجم تجارت اسلحه در جهان، عملیات نظامی امریکا در خارج از مرزهای این کشور و خریدهای کشورهای دیگر از شرکت‌های تولید کننده تجهیزات نظامی امریکا خوانده شده و افزوده است که این موضوع باعث رشد صادرات اسلحه امریکایی شده است.
برای مثال در گزارش گفته شده، فروش سامانه‌های نظامی توسط شرکت امریکایی « لاکهید مارتین » که یک شرکت عمده تولید سلاح در امریکاست در سال ۲۰۱۶ به مقدار ۱۰٫۷ درصد افزایش یافته است.
این رقم به سهم ۵۷٫۹ درصدی شرکت‌های تولید کننده سلاح امریکایی در میان ۱۰۰ شرکت عمده تولید کننده سلاح در جهان افزوده است.
«اود فلورانت» مدیر برنامه تسلیحات و هزینه‌های نظامی انستیتوت مطالعاتی استکهلم برای صلح، گفت:« شرکت امریکایی لاکهید مارتین با تولید هلیکوپترهای سیکورسکی در اواخر سال ۲۰۱۵ و عرضه هواپیمای تهاجمی اف-۳۵ در سال ۲۰۱۶ سهم خود را در فروش تجهیزات نظامی افزوده است.»
به اساس این گزارش، فروش اسلحه توسط شرکت‌های اروپایی در سال ۲۰۱۶ معادل ۹۱ میلیارد و ششصد میلیون دالر بود که در مقایسه با سال ۲۰۱۵میلادی، ۰٫۲ درصد رشد داشته است. این شرکتها از بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و آلمان هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا