آخرین اخباراسلایدشوافغانستانفرهنگ عامهگزارش

تجلیل از هفته کتابخوانی در میهنی که هیچ کس کتاب نمی‌خواند

از هفته ویژه کتاب‌خوانی در شهر مزار شریف از سوی « شهر کتاب بلخ» گرامی‌داشت شد. مسئولان شهر کتاب بلخ می‌گویند که میزان کتاب خوان در بلخ خیلی اندک است.

از هفته ویژه کتاب‌خوانی در شهر مزار شریف از سوی « شهر کتاب بلخ» گرامی‌داشت شد. مسئولان شهر کتاب بلخ می‌گویند که میزان کتاب خوان در بلخ خیلی اندک است.
به گزارش خبرگزاری دید، صالح محمد خلیق رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ در مراسم گرامی‌داشت از هفته ویژه کتاب و کتاب خوانی در تقویم رسمی کشور، می‌گوید که طبق تقویم ملی و فعالیت وزارت اطلاعات و فرهنگ از دهه اخیر ماه ثور، هر ساله به عنوان هفته ویژه کتاب و کتاب خوانی در سرتاسر کشور تجلیل و گرامی‌داشت می‌شود.
وی تاکید کرد که ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ به مناسبت تجلیل از هفته کتاب و کتابخوانی نمایشگاه بزرگ کتاب را در شهر کتاب بلخ راه اندازی نموده تا جوانان و اهل مطالعه از این فرصت استفاده نمایند.
رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ می‌گوید تلاش در راستای گسترش نمایشگاه‌های کتاب و برنامه‌هایی برای مطالعه روی دست دارند و به زودی اجرا خواهد شد.
وی افزود در ولایت بلخ ۶۰ کتابخانه فعال بوده و خدمات عرضه می‌کند، حدوداً ۳ ناشر و ۵ چاپخانه وجود دارد که نیازمندی نویسندگان شهرمزارشریف را برطرف می‌نماید. همچنان در سال گذشته ۱۲ اثر از آدرس انجمن نویسدگان بلخ به چاپ رسیده است.
خلیق گفت آمار مطالعه و کتابخوانی در حال افزایش است اما این آمار طبق نفوس ولایت بلخ برای جامعه فرهنگی و علمی قناعت بخش نیست و باید بیشتر کار شود.
سید حیدر احمدی بلندی رییس دانشگاه خصوصی راه سعادت پیرامون فرهنگ مطالعه به رسانه‌ها گفت: با تاسف فرهنگ مطالعه در کشور ما نسبت کشورهای منطقه و حوزه تمدنی ضعیف است و تجلیل، گرامی‌داشت‌ها و نمایشگاه می‌تواند در ترویج فرهنگ مطالعه موثر باشد.
آقای بلندی گفت یک جمله معروف علی شریعتی دارد که می‌گوید هرگاه در جامعه میزان مطالعه، دانش و خردگرایی پایین بیایید به همان اندازه جایش را درگیری، خشونت، جنگ و بی‌خردی پر می‌کند پس با افزایش جنگ علم و دانش کاهش می‌یابد.
از سویی، فردین فردوس مسئول شهر کتاب بلخ و یکی از برگزار کنندگان هفته ویژه کتاب و کتابخوانی گفت: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و تجلیل از هفته کتابخوانی برای انگیزه دهی جوانان و تشویق اهل مطالعه برای کتابخوانی بسیار مفید و موثر است، بدبختی و مشکلات فعلی کشور از عدم آگاهی و دانش سرچشمه دارد.
فردوس افزود یک جامعه متمدن نیاز به مطالعه و دانش دارد و تا زمانی که ما مطالعه و آگاهی نداشته باشیم جنگ و مشکلات تمامی نخواهد داشت.
مسئول شهر کتاب بلخ می‌گوید: دانشجویان و نسل جوان امروزه بیشترین زمان را در فضای مجازی و سرگرمی های ناسالم هدر می‌دهند.
نامبرده گفت جامعه دو میلیونی ولایت بلخ دو هزار کتابخوان ندارد، عده‌ای از دانشجویان می‌آیند برای گرفتن کتاب‌های درسی و اگر استاد تحت فشار بگیرد یگان کتاب بیرونی را مطالعه می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا