آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

ترامپ از خلیلزاد خواسته بود که طا-لبان را در بدل پول وادار به صلح کند

خبرگزاری دید: یک رسانه امریکایی به مدارکی دست یافته که بر مبنای آن، دونالد ترامپ رییس جمهور سابق امریکا از زلمی خلیلزاد فرستاده پیشین کشور در امور صلح افغانستان خواسته بود که طا-لبان را در بدل پول وادار به پذیرفتن صلح کند.


براساس گزارشی که در نشریه نیویارکر منتشر شده، رییس جمهور پیشین امریکا در ماه آگست سال ۲۰۱۹ میلادی به خلیلزاد گفته بوده است که ایالات متحده می‌تواند به طا-لبان پول بدهد تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها به خواسته‌های دولت وی در بحبوحه مذاکرات صلح عمل می‌کنند.
در این گزارش هم‌چنان آمده است که دولت ترامپ از طا-لبان تضمین می‌خواسته است تا گروه‌های تروریستی چون داعش، القاعده و سایر گروه‌های تندرو از خاک افغانستان به امریکا تهدید خلق نمی‌کنند و نیروهای طا-لبان جلو فعالیت این گروه‌ها را می‌گیرند.
نیویارکر در این گزارش خود گفته است که دونالد ترامپ در یکی از نشست‌های خود که در آن مایک پنس معاون رییس‌جمهور، جان بولتون مشاور امنیت ملی و دیگر مقامات ارشد نیز حضور داشته‌اند، از خلیلزاد پرسیده است که اگر به طالبان چیزی بدهند، آنان حاضر به همکاری با امریکا خواهند شد.
در این گزارش جریان گفت‌وگوهای خلیل‌زاد و ترامپ نیز نشر شده است.
براساس معلومات، خلیلزاد از ترامپ پرسیده است که در مورد چه چیزی صحبت می‌کند.
ترامپ در پاسخ به این پرسش گفته است که به گونه مثال اگر به طا-لبان پول بدهند، آیا آنان حاضرند که با امریکا صلح و همکاری کنند.
در این گزارش آمده است که نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به ترامپ تأکید کرده است که چنین چیزی ممکن نیست؛ زیرا طا-لبان در فهرست گروهای تروریستی قرار دارند و امریکا نمی‌تواند به آنان پول بدهد.
این رسانه افزوده است، به‌رغم این‌که ترامپ دولت اوباما را به باج‌دهی به دولت ایران متهم می‌کرد، اما خودش علاقه داشت تا کمک‌های مالی ایالات متحده را به طا-لبان ارایه دهد.
با این همه، دولت ترامپ به رهبری زلمی خلیلزاد، در سال ۲۰۲۰ میلادی توافق‌نامه دوحه را امضا کرد که براساس آن، روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان رقم خورد.
با خروج نیروهای امریکا و متحدانش از افغانستان، حملات طا-لبان شدت یافت و سرانجام نیروهای طا-لبان در بیست‌وچهارم ماه اسد، حکومت پیشین را سقوط دادند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا