آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

ترامپ گفت‌وگوها را با طالبان لغو کرد

دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا می‌گوید دیدار با رهبران طالبان و رییس جمهور افغانستان در کمپ دیوید را لغو و گفت‌‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان را متوقف کرده است.

دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا می‌گوید دیدار با رهبران طالبان و رییس جمهور افغانستان در کمپ دیوید را لغو و گفت‌‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان را متوقف کرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای ترامپ عصر شنبه (هفتم سپتمبر) در چند توییت متوالی گفت که قرار بوده روز یکشنبه با رهبران طالبان در کمپ دیوید دیدار کند، اما تصمیم به لغو این اجلاس گرفته است.
او گفته علاوه بر لغو این دیدار، دستور به توقف گفت‌وگو‌ها میان امریکا و طالبان داده چرا که این گروه پذیرفته مسئول حمله‌ای در کابل بوده که به کشته شدن یک سرباز امریکایی انجامیده است.
این در حالی است که زلمی خلیلزاد نماینده وِیژه امریکا برای گفت‌وگو با طالبان، روز دوشنبه گذشته اعلام کرده بود که توافق با طالبان در اصول نهایی شده و تنها به تایید دونالد ترامپ نیاز دارد.
بخش اصلی این توافق خروج ۵۴۰۰ نیروی امریکایی ظرف ۲۰ هفته از افغانستان بود. امریکا هم اکنون حدود ۱۴ هزار نظامی در خاک افغانستان دارد.
در برابر، طالبان هم متعهد شده بود که اجازه ندهد شبه نظامیان و گروه‌های جهادی از خاک افغانستان برای حمله به امریکا و منافع این کشور استفاده کنند.
حمله‌ای که آقای ترامپ با استناد به آن خشمگین شده روز پنجشنبه (پنجم سپتمبر)، در کابل روی داد و طی آن انفجار یک موتر بمب‌گذاری شده در کابل به مرگ ۱۰ نفر از جمله یک سرباز امریکایی انجامید.
در چند روز گذشته هم مقام‌های ارشد امریکایی از جمله مارک اسپر، وزیر دفاع و مایک پمپئو وزیرخارجه امریکا از نارضایتی خود نسبت به توافق اصولی میان هیئت مذاکره کننده تحت رهبری زلمی خلیلزاد و طالبان سخن گفته بودند.
مارک اسپر وزیر دفاع امریکا گفته با آن که کشورش تلاش دارد به یک توافق سیاسی با گروه طالبان دست یابد، ولی این تلاش‌ها به این معنی نیست که امریکا به «هرنوع معامله» با طالبان تن دهد.
آقای اسپر در نشست خبری با همتای فرانسوی‌اش در پاریس گفت:« نظر ایالات متحده امریکا این است که بهترین راه پیشرو، توافق سیاسی است و ما با حوصله‌مندی همین راه را پی‌گیری می‌کنیم، اما به معنی این نیست که به هرنوع معامله‌ای تن بدهیم.
در همین حال، کنگره امریکا طی چند روز گذشته با ابراز نگرانی، از زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا خواسته تا با حضور در جلسه علنی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در مورد توافق صلح این کشور با گروه طالبان جزئیات ارائه کند.
اگر چه آقای ترامپ در توییتر گفته اعتراف طالبان به مسئولیت کشته شدن سرباز امریکایی در کابل او را به لغو گفت‌وگو‌ها واداشته اما معلوم نیست که آیا میان لغو سفر اشرف غنی به واشنگتن و تصمیم امروز آقای ترامپ رابطه‌ای وجود داشته و یا این که دو رهبر پیش از توییت‌های امروز هم درباره تصمیم آقای ترامپ رایزنی کرده بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا