آخرین اخبارافغانستاندیدگاهسیاست

ترکیب ملی برای هیئت گفت‌وگوهای صلح

حکومت افغانستان با درک حساسیت‌های موجود، ترکیب هیئت را به گونه‌ای گزینش نماید که بتواند توافق جمعی و اجماع ملی را برای نتیجه‌ حاصل از مذاکرات به دست آورد.

ریاست جمهوری اعلام کرده که به زودی و پس از امضای توافقنامه صلح بین امریکا و طالبان، هیئت دولتی مذاکره کننده با طالبان معرفی خواهد شد تا گفت‌وگوهای بین‌الافغانی طالبان و مردم افغانستان آغاز گردد. چراغ صلح این روزها روشن‌تر از گذشته به نظر می‌رسد و گویا در آستانه‌ یک تحول مهم و اساسی در سرنوشت سیاسی کشور قرار گرفته‌ایم. تحولی که اگر درست مدیریت شود، می‌تواند به چندین دهه بحران، خشونت و از هم پاشیدگی سیاسی پایان دهد.
البته که توافق موقت آتش‌بس و امضای توافقنامه‌ صلح طالبان با امریکا، هیچ روزنه‌ امیدی باز نخواهد کرد؛ زیرا اصلی‌ترین طرف مذاکره و قربانیان اصلی جنگ‌های جاری کشور؛ یعنی مردم افغانستان در مراحل مختلف این گفت‌وگوها غایب بوده‌اند. اما زمانی که مذاکرات به مرحله بین‌الافغانی برسد، می‌توان به پیامدهای آن امیدوار بود. با این پیش‌شرط که هیئت مذاکره کننده از جانب دولت و مردم افغانستان، نمایندگان واقعی جریان‌ها و اقشار مختلف جامعه باشند.
هرچند حکومت تاکنون نگفته که چه میکانیزمی برای معرفی هیئت مذاکره کننده با طالبان در نظر گرفته است، اما از آنجا که در این گفت‌وگوها در مورد یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پروسه‌های ملی تصمیم گرفته می‌شود، ضرورت دارد که با دقت تمام، یک ترکیب ملی و همه شمول برای هیئت در نظر گرفته شود. مذاکره با طالبان زمانی می‌تواند ثمربخش باشد و به صلح و امنیت دوامدار منجر گردد که طرف مذاکره کننده در آن، نمایندگان اقشار مختلف باشد. به عبارت روشن‌تر، ترکیب هیئت مذاکره کننده نباید نمایندگان اشخاص سیاسی باشند، بلکه می‌بایست از جریان‌های مختلف سیاسی و اجتماعی نمایندگی کنند.
نادیده گرفتن جریان‌های سیاسی و اقشار مختلف اجتماعی در روند مذاکرات و در ترکیب هیئت مذاکره کننده، ضمانت اجرایی صلح را با مشکل مواجه خواهد ساخت و پایداری آن را به چالش خواهد کشید. از این رو، انتظار می‌رود که حکومت افغانستان با درک حساسیت‌های موجود، ترکیب هیئت را به گونه‌ای گزینش نماید که بتواند توافق جمعی و اجماع ملی را برای نتیجه‌ حاصل از مذاکرات به دست آورد. حضور زنان، جامعه مدنی، نمایندگان اقوام مختلف کشور و جریان‌ها و احزاب سیاسی در این مذاکرات، می‌تواند تضمینی باشد برای پایداری صلح و برقراری امنیت سراسری در کشور.

نویسنده

امیرآصف طیبی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا