آخرین اخباراجتماعافغانستان

ترکیه پناهجویان افغانستانی را اخراج می‌کند

حکومت ترکیه اعلام کرده است که نزدیک به ۶۰۰ پناهجوی افغانستانی را که در شرق این کشور به سر می‌برند، اخراج خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، براساس اعلام حکومت ترکیه این افغان‌ها در آخر هفته جاری از این کشور اخراج خواهند شد.
وزارت داخله ترکیه گفته‌ است که این شهروندان افغانستان از طریق ایران وارد ترکیه شده‌اند.
صدای امریکا نوشت که وزارت داخله ترکیه همچنین گفته است که پروسه اخراج ۵۹۱ پناهجوی افغانستان در ولایت شرقی «ارزوروم» تکمیل شده و قرار است آنان توسط یک هواپیمای چارتر شده به روزهای شنبه و یکشنبه آینده به کابل انتقال یابند.
وزارت داخله ترکیه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که به تعقیب تکمیل روند اخراج پناهجویان غیر قانونی در سایر ولایت‌های ترکیه، روند اخراج پناهجویان در روزهای آینده، تسریع خواهد شد.
گروه‌های حامی حقوق پناهجویان از اقدام حکومت ترکیه انتقاد کرده، گفته‌اند که اعزام پناهجویان به کشورهای جنگ‌زده مثل افغانستان، زندگی آنان را با خطر مواجه می‌کند.
در هفته جاری، روزنامه «حریت» چاپ ترکیه گزارش داد که چندین هزار پناهجوی افغانستانی در ماه‌های اخیر به صورت غیر قانونی وارد ترکیه شده‌اند.
در سال‌های اخیر، صدها هزار شهروند افغانستان به خصوص جوانان به دلیل گسترش ناامنی مجبور شدند تا با قبول خطرات جدی از طریق قاچاقچیان انسان خود را به یکی از کشورهای اروپایی برسانند و ترکیه یکی از راه‌هایی است که پناهجویان افغانستان به حیث تخته خیز به کشورهای اروپایی از آن استفاده کرده‌اند.
ترکیه یگانه کشوری نیست که پناهجویان افغانستان را به صورت اجباری اخراج می‌کند. در حدود دو سال گذشته، شماری از کشورهای اروپایی به شمول آلمان، ناروی، هالند و برخی دیگر نیز صدها پناهجوی افغانستانی را به صورت جبری از آن کشور اخراج کرده‌اند.
حکومت آلمان قوانینی را تصویب کرده که براساس آن روند اخراج پناهندگانی که درخواست‌های‌شان در آن کشور رد شده، آسان شود.
در سه سال گذشته، بیش از یک میلیون پناهجو که بیشتر آنان شهروندان سوریه، افغانستان و عراق می‌باشند، به دلیل افزایش ناامنی و جنگ، راهی کشورهای اروپایی شده‌اند. اما براساس گزارش‌ها، توجه کشورهای غربی بیشتر به شهروندان سوریه است، تا افغانستان و عراق.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا