آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

تصویر و جزئیات فرد انتحاری بر میدان هوایی کابل از سوی امریکا همگانی شد

چهار ماه پس از آن که یک بمب‌گذار انتحاری داعش ده‌ها نفر، از جمله ۱۳ نظامی امریکایی را در بیرون میدان‌هوایی کابل کشت، مقامات اطلاعاتی امریکا مشخصات مهاجم را گردآوری کرده‌اند.

به نقل از نیویارک تایمز، فرماندهان نظامی ایالات متحده می‌گویند که از این اطلاعات برای تمرکز بر هسته داعش استفاده می‌کنند، زیرا معتقدند رهبران و اعضای آن در این حمله دست داشتند.
پس از وقوع این حمله تروریستی، داعش شاخه خراسان عامل انتحاری را عبدالرحمن ال-لوگری معرفی کرد.
مقامات امریکایی می‌گویند که او دانشجوی سابق رشته مهندسی و یکی از هزاران شبه‌نظامی بود که پس از تصرف کابل از سوی طا-لبان در ۱۵ اگست از دو زندان آزاد شدند.
بر بنیاد این گزارش، طا-لبان با بی‌پروایی کامل این زندان‌ها را خالی کردند و نه تنها اعضای زندانی خود، بلکه جنگجویان داعش و دشمن خود را نیز آزاد کردند.
ادموند فیتون براون مقام ارشد مبارزه با تروریزم سازمان ملل، در کنفرانس امنیتی اخیر در دوحه گفت: «توضیح این که برای رها کردن افرادی که تهدیدی برای طا-لبان هم به شمار می‌روند، چه فکری کرده بودند، دشوار است.

لوگری برای امریکایی‌ها ناشناخته نبود. مقامات امریکایی می‌گویند که در سال ۲۰۱۷، سی‌آی‌ای به ماموران اطلاعاتی هند گفتند که لوگری در حال طرح‌ریزی حمله انتحاری در دهلی‌نو است. مقامات هندی این حمله را خنثی کرده و لوگری را به سی‌آی‌ای تحویل دادند و این سازمان او را برای گذرندان محکومیت‌اش به زندان پروان در میدان‌هوایی بگرام می‌فرستد.
او تا زمانی که طا-لبان کابل را تصرف کردند در این زندان بوده است.
مقامات امریکایی می‌گویند که لوگری مدتی را در زندان پل چرخی و پروان گذرانده است، اما مشخص نیست که او چگونه با هسته داعش-شاخه خراسان در کابل ارتباط داشته و چرا و چگونه به مهاجم انتحاری دروازه «ابی» میدان‌هوایی کابل تبدیل شده است.


بروس او. ریدل یکی از اعضای سابق سیا می‌گوید: شکست مفتضحانه در افغانستان صدها تروریست را به خیابان‌ها بازگردانده است.
گفتنی است که به تاریخ ۲۶ اگست ۲۰۲۱ ساعت ۵:۴۸ عصر، حمله‌کننده انتحاری با ساعت‌ها انتظار هنگام جستجوی بدنی واسکت انتحاری خود را منفجر کرد و خود و ۲۰۰ دیگر را به کام مرگ برد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا