آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاستصلحگزارش

نامزدان معترض در هرات:

تقلب گسترده صورت گرفته، متقلبان به محکمه معرفی شوند

تقلب‌ها به طور سازماندهی شده در هرات در دو مرحله که شامل روز برگزاری انتخابات و روند بازشماری آرا می‌باشد، صورت گرفته.

روز گذشته (دو شنبه ۱۰ جدی)، بیش از ۱۰۰ نامزد انتخابات پارلمانی در حوزه هرات طی یک نشست خبری اعلام کردند که تقلب‌های گسترده در انتخابات صورت گرفته. آنان خواهان تأمین عدالت شدند و به مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی هرات نیز هشدار دادند که اگر طی ۷۲ ساعت به خواست شان رسیدگی نشود، دروازه کمیسیون‌های انتخاباتی را در این ولایت مسدود می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، بصیر احمد دانشیار نامزد انتخابات پارلمانی از حوزه هرات گفت: تقلب‌ها، تخطی‌ها در حوزه هرات بسیار گسترده و سازماندهی شده بوده است که نیاز به بررسی‌های جدی تری دارد.
وی افزود، تنها آرای بایومتریک شده را می‌پذیریم و همه آرای بدون بایومتریک تمام مراکز رأی دهی باید باطل اعلام شود.
به بیان دانشیار، تقلب‌ها به طور سازماندهی شده در هرات در دو مرحله که شامل روز برگزاری انتخابات و روند بازشماری آرا می‌باشد، صورت گرفته.
او بیان کرد: ما خواهان شفافیت جدی و روند بازشماری آرای تمام محلات هستیم.
موصوف همچنان تأکید کرد که روند بازشماری در حضور نمایندگان نامزدها، احزاب، جامعه مدنی و رسانه‌ها صورت گیرد و روزانه به مردم اعلام گردد و نتیجه شمارش نیز زیر نظر نامزدان و نهادهای معتبر به مرکز فرستاده شده به گونه مستقیم و بدون تغییرات، درج سیستم شود.

این نامزد انتخابات پارلمانی در هرات تصریح کرد که همه نامزدان و مسئولین که در تقلب دست داشته‌اند باید به مراکز عدلی و قضایی معرفی شوند.
در همین حال، جاوید زیارتجاهی نامزد دیگر انتخابات پارلمانی از هرات گفت: مهلت ۷۲ ساعته به کمیسیون ولایتی سمع شکایات می‌دهیم تا رأی سفید و سیاه را از هم جدا کند وگرنه اقدام به مسدود کردن دروازه کمیسیون انتخابات در هرات می‌کنیم.
او خاطر نشان ساخت که فاجعه انتخاباتی در هرات صورت گرفته، ما خواهان این هستیم که حق به حق دار برسد و خاموشی ما تا به حال نشانه‌ احترام گذاشتن به قانون است، اگر کمیسیون‌های انتخاباتی پاسخ منطقی نداد روی اعتراض‌های دیگر تمرکز می‌کنیم.
او در ادامه اذعان کرد که بر اساس اسنادی که ما داریم ۸۵ درصد تقلب‌ها از طرف کمیسیون ولایتی هرات صورت گرفته است.
از سویی هم، طارق نبی نامزد انتخابات پارلمانی از هرات نیز گفت: آنان که با رأی و سر نوشت مردم بازی کردند باید به سزای اعمال شان برسند.
او اضافه کرد که آمار اشتراک مردم در انتخابات در هرات که از سوی کمیسیون‌ انتخابات به خورد مردم و رسانه‌ها داده شده نیز خیالی است و در آن دستکاری شده است.
به بیان آقای نبی آمار ارائه شده از سوی کمیسیون‌ انتخابات با آمار واقعی تفاوت فاحش دارد و این خود بیانگر تقلب است.
در ادامه طه صادق پسر امیر اسماعیل خان رهبر جهادی که نیز در جمع نامزدان معترض است می‌گوید: تقلب خیلی واضح و گسترده صورت گرفته در برخی مناطق، مراکز رأی دهی مسدود بوده اما از آنجا برخی‌ها رأی دارند.
وی تأکید کرد که ما اجازه نمی‌دهیم با اراده و سرنوشت مردم بازی شود و توانایی انجام کارهای بزرگی را داریم و دست به نافرمانی های مدنی خواهیم زد.
از سویی دیگر، فرشته محب هشام مسئول کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در هرات، تقلب در آرای نامزدان را می‌پذیرد، اما می‌گوید که بررسی‌ها در این زمینه جریان دارد.
او همچنان علاوه کرد که پذیرش خواست‌های نامزدان معترض در هرات صلاحیت آنان نیست و این خواست‌ها را با مسئولین مرکز کشور شریک می‌سازد تا تصمیم‌گیری صورت گیرد.
گفتنی است که در حدود دو هفته پیش نیز شمار زیادی از نامزدان انتخابات پارلمانی از حوزه هرات دست به اعتراض مشابه زده بودند، اما این بار موضع آنان تندتر از گذشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا