آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهخبر های مهم

طا_لبان

تلاش داریم از نوسانات قیمت دالر جلوگیری کنیم

خبرگزاری دید: به دنبال سقوط بی‌سابقه ارزش پول ملی در برابر دالر و افزایش بهای مواد اولیه، بانک مرکزی طا-لبان می‌گوید که تلاش دارد نوسانات ارزی را کنترول کند. این نوسانات مستقیماً بالا قدرت خرید مردم تاثیر منفی می‌گذارد.

بانک مرکزی حکومت سرپرست طا-لبان امروز سه‌شنبه (۲۳ قوس) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که برای ثبات ارزش پول افغانی در برابر سایر ارزها از راه‌های مختلف استفاده می‌کند.
در خبرنامه همچنین تأکید شده که این بانک در تلاش است تا از کاهش ارزش پول افغانی در مقابل دالر امریکایی جلوگیری کند.
با این حال، بانک مرکزی حکومت سرپرست طا-لبان گفته که امیدوار است تا با تشریک مساعی تمامی ارگان‌های ذیربط بتواند در بهبود هرچه بیشتر نرخ مبادله‌ افغانی تلاش کند.
همچنین این بانک ابراز امیداوری کرده است که این اقدامات نتیجه‌ی مؤثری در پی داشته باشد.
شورای وزیران طا-لبان در نشست روز گذشته‌ خود به کمیسیون اقتصادی آنان وظیفه داد تا اقدامات عاجل برای ثبات پول افغانی انجام دهد. در این نشست به کمیسیون اقتصاد طا-لبان به ریاست عبدالسلام حنفی معاون نخست‌وزیر همچنین وظیفه داده شد تا گام‌های جدی برای جلوگیری از «قاچاق دالر، انتشار پول جعلی افغانی و ازبین‌بردن عوامل دیگری بردارد که اثرات منفی بر ارزش پول افغانی دارد».
همچنین به این کمیسیون از سوی شورای وزیران طا-لبان وظیفه داده شده است که به‌گونه‌ عاجل راهکاری برای ثبات پول افغانی تشخیص بدهد.
با بلندرفتن بهای دالر در برابر پول افغانی نرخ مواد اولیه در بازارها نیز به‌ دلیل اینکه مواد وارداتی در بیرون از کشور با دالر خریداری می‌شود، افزایش می‌یابد.
از روز گذشته به این طرف، قیمت هر قرص نان در شهر کابل به ۲۰ افغانی رسیده است. همچنین ساکنان شهر کابل گفته‌اند که نرخ متباقی مواد اولیه نیز افزایش یافته‌ است.

نویسنده

طا-لبان:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا