آخرین اخبارتحلیلجهان

تلاش در پی ایجاد یک اسرائیل دیگر!


از مدتی بدین‌سو، موضوع همه‌پرسی از مردم کردستان به رهبری مسعود بارزانی، به منظور جداشدن اقلیم کردستان از کشور عراق رسانه‌ای شده است. در حالی که چند روزی تا سوم میزان – که روزتعیین‌شده برای همه‌پرسی، در نظر گرفته شده- باقی نمانده است، این گمانه‌زنی‌ها تقویت گردیده که رهبر اقلیم کردستان کاملاً مصمم است که در مناطق تحت کنترل خودش، یک حکومت موازی با بغداد ایجاد کند. به همین جهت، وی اعلام کرد که برای وی «هیچ گزینه‌ای جز استقلال باقی نمانده است.» اعلام این خبر، واکنش‌های زیادی را در پی داشت و متعاقب آن، ایران، ترکیه، و برخی از کشورهای منطقه بجز اسرائیل، با این تصمیم بارزانی مخالفت خود را تاکنون اعلام کردند؛ ازجمله، رییس‌جمهور امریکا از وی خواست تا این همه‌پرسی را متوقف کند. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل حمایت قاطع خود را از ایجاد کردستان مستقل به صراحت اعلام کرده است. در همین راستا، قول محرمانه بارزانی به اسرائیل توسط یک روزنامه ترکی، مبنی بر بازگرداندن و اسکان ۲۰۰هزار یهودی کردتبار در شمال عراق و سوریه و همچنان انتشار عکس‌هایی از پرچم اسرائیل در کنار پرچم کردستان در تظاهراتی که به حمایت از همه‌پرسی برای استقلال کردستان در بروکسل، هامبورگ و استکهلم برپا شده بود، مبین این واقعیت است که در پشت پرده شعار جدایی کردستان از عراق، دست‌های پنهان و آشکار کشور اسرائیل دیده می‌شود. این موضوع باعث شده است که برخی از آگاهان سیاسی، از این موضوع ابراز نگرانی کرده و آن را به مثابه ایجاد یک اسرائیل جدید در منطقه تلقی نمایند.
نکته مهم دیگری که در پس این ماجرا قرار دارد، این است که جدایی اقلیم کردستان، از پیکر کشور عراق، به همین محدوده تحدید نخواهد شد و در آینده‌‌های نه چندان دور، دامن کشورهای ترکیه، ایران و سوریه را هم خواهد گرفت. علاوه بر این، روند مبارزه با تروریست را در منطقه مخصوصاً در عراق تحت‌الشعاع قرارداده و دسترسی به دنیای عاری از تروریستان داعش و مانند آن را در منطقه به کندی مواجه خواهد کرد.
از سوی دیگر، به رغم این‌که پارلمان و دادگاه عالی عراق علیه همه‌پرسی اقلیم کردستان رای داده و آن را تحریم کرده است، حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق نیز تصریح کرده است؛ در صورتی که این همه‌پرسی به خشونت کشانده شود، دولت عراق دست به مداخله نظامی خواهد زد. این اظهار نظر به این معناست که علاوه بر ترسی که از ناحیه کوریای شمالی و احتمال جنگ تمام‌عیار سوم جهانی متوجه دنیا گردیده، جنگ دیگری هم در راه است که احتمالاً یک طرف آن دولت عراق و متحدان آن و طرف دیگر آن، کشور اسرائیل که حامی و پشتیبان این جنگ ویرانگراست، خواهد بود و برای ایجاد یک اسرائیل دیگر به نام کردستان کمک خواهد کرد که قطعاً نتیجه این جنگ خانمان‌سوز هم، به نفع اسرائیل است و تداوم آن در طولانی مدت، حداقل مفادی را که برای اسرائیل در پی خواهد داشت، مشغول شدن کشورهایی در این جنگ است که فعلاً دشمن اسرائیل محسوب می‌شوند.
داکتر فضایلی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا