آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

تنش در اکراین؛ ناتو و روسیه نشست ویژه برگزار می‌کنند

خبرگزاری دید: ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی(ناتو) نشستی ویژه به منظور دیدار و گفت‌وگو میان سفرای این پیمان و مقام‌های ارشد روسیه برای هفته آینده میلادی برنامه ریزی کرده است.

به نقل از یورونیوز، این نشست به منظور بررسی خطرات و تنش‌هایی که در مرز اکراین پدید آمده برگزار می‌شود. ناتو که نگران استقرار نظامی روسیه در امتداد مرز اکراین است، چندین ماه است که برگزاری چنین نشستی را پیگیری می‌کند.
با این حال پس از تشدید تنش‌ها بر سر ماجرای جاسوسی سفرای روسیه در این پیمان، برگزاری این نشست به تعویق افتاده بود.
این نشست که سابقه برگزاری آن به سال ۲۰۰۲ میلادی بازمی‌گردد قرار است در روز ۱۲ جنوری در بروکسل برگزار شود. همچنین روز ۱۰ جنوری مقام‌های امنیتی و ارشد دو کشور ایالات متحده و روسیه قرار است در جنوا با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند که نتایج آن ملاقات می‌تواند بر نشست بروکسل نیز تاثیر بگذارد.
جوزپ بورل نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز برای بررسی شرایط در مناقشه اکراین، روز سه‌شنبه ۴ جنوری به کی‌یف سفر کرد تا با رهبران اکراین در خصوص موضوعات مختلف گفت‌وگو کند.
تنش‌ها میان اکراین و روسیه در حالی شدت گرفته که مسکو خواهان دریافت تضمین‌هایی است که ناتو گسترش خود به سمت شرق را متوقف کرده و به همکاری نظامی با اکراین و گرجستان پایان دهد. مسکو همچنین اظهارات امریکا مبنی بر برنامه‌ریزی برای حمله به اکراین را رد کرده و کی‌یف را به نسل‌کشی روس‌ها در مناطق شرقی اکراین محکوم کرده است.
بعد از اعلام مقام‌های ناتو در خصوص برگزاری نشست با مقام‌های روسی، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز تایید کرد که سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه این کشور در نشست مذکور حضور خواهد داشت. آقای ریابکوف که روز ۱۰ جنوری با وندی شرمن در جنوا ملاقات خواهد کرد، از آنجا به همراه دیگر مقام‌های ارشد روس، به بروکسل می‌رود تا در این نشست حضور یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا