آخرین اخباراسلایدشوافغانستانایرانسیاستگزارش

کابل و تهران به توافق رسیدند

وزارت امور خارجه از توافق تهران با کابل بر سر ردیابی و تحقیق در مورد پرونده آزار و اذیت شهروندان افغانستان در خطوط مرزی با ایران خبر داده و تصریح کرده که جانب ایران به صورت رسمی روی این پرونده توافق کرده است.

وزارت امور خارجه از توافق تهران با کابل بر سر ردیابی و تحقیق در مورد پرونده آزار و اذیت شهروندان افغانستان در خطوط مرزی با ایران خبر داده و تصریح کرده که جانب ایران به صورت رسمی روی این پرونده توافق کرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، وزارت امور خارجه کشور در اعلامیه‌ای از توافق تهران با کابل در مورد تحقیق روی پروند آزار و اذیت مسافران افغانستانی در خطوط مرزی با ایران خبر داد.
سه روز پیش(۱۳ثور) اخباری مبنی بر آزار و شکنجه شهروندان افغانستان در مرز با ایران و از سوی مرزبانان ایرانی پخش شد. در این گزارش‌ها گفته شده که دستکم ۵۰ مسافر افغانستانی در مرز با ایران شکنجه و سپس مجبور به افتادن در هریرود شده‌اند.
هرچند وزارت خارجه ایران این خبر را تکذیب کرد، ولی بعداً برخی مسئولان محلی در هرات مدعی شدند که چنین رخدادی اتفاق افتاده و دست کم چند شهروند افغانستان در هریرود غرق شده‌اند.
یکی از افرادی که مدعی است او نیز در میان آن مسافران بوده، به رسانه‌ها گفته است که آن‌ها ۵۷ نفر بودند و پس از بازداشت از سوی مرزبانان ایرانی، شکنجه شده و سپس به مرز آورده شده و مجبور به گذشتن از قسمت‌های عمیق هریرود شده‌اند.
او گفته که از میان آنان ۲۳ تن غرق شده و بقیه زنده هستند. او مدعی است که خودش ۸ جسد را از روزخانه بیرون کشیده است.
با این حال، وزارت خارجه ایران با تکذیب این موضوع تاکید کرد که شهروندان افغانستان در خاک افغانستان غرق شده‌اند.
اما به تازگی وزارت خارجه کشور از توافق جانب ایران مبنی برتحقیق روی این موضوع خبر داده است.
وزارت خارجه در اعلامیه ای گفته است: به هدف دستیابی به حقیقت پیرامون گزارش‌های نشر شده که حاکی از رفتار نادرست با مسافران افغان در امتداد سرحد افغانستان و ایران و شهادت شماری از آنان می‌باشد، از روز قبل به این طرف معین سیاسی وزارت امور خارجه محمد هارون چخانسوری در کابل و سفیر افغانستان مقیم تهران با مسئولین دولتی جمهوری اسلامی ایران در تماس می‌باشند. تقاضای افغانستان از جانب ایران این بود که هردو طرف هر چه عاجل تحقیقات را در این زمینه آغاز تا مبنی بر یافته‌های این تحقیقات تصامیم لازم غرض اقدامات مقتضی اتخاذ گردند.
بر بنیاد اعلامیه وزارت خارجه، وزارت خارجه ایران شام روز گذشته از طریق یک تماس تیلفونی رسمی به سفیر کشور مقیم تهران از آمادگی شان برای انجام تحقیقات مشترک اطلاع داده و وعده نموده که در جریان امروز یادداشت رسمی در مورد جزئیات تخنیکی تحقیقات مشترک را به سفارت افغانستان مقیم تهران ارسال خواهند نمود.
مقامات وزارت خارجه کشور تصریح کرده‌اند که منتظر یادداشت رسمی از سوی ایران برای آغاز تحقیقات هستند.
با این همه، شکنجه و آزار و اذیت شهروندان افغانستان در ایران بی‌سابقه نبوده و در گذشته نیز چنین رویدادهایی اتفاق افتاده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا