آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

توافق روسیه و ترکیه بر فعالیت هماهنگ نظامی در سوریه

وزرای خارجه روسیه و ترکیه در نشستی که روز گذشته در مسکو داشتند، در مورد هماهنگی نظامیان شان پس از خروج نظامیان امریکایی، در سوریه توافق رسیدند.

وزرای خارجه روسیه و ترکیه در نشستی که روز گذشته در مسکو داشتند، در مورد هماهنگی نظامیان شان پس از خروج نظامیان امریکایی، در سوریه توافق رسیدند.
به نقل از یورونیوز، در پایان این نشست سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با تاکید بر این که به پیامدهای این مذاکرات خوشبین است، اعلام کرد:« ما در این موضوع که نمایندگان نظامی روس و ترکِ مستقر در خاک سوریه به هماهنگی فعالیت‌هایشان با یکدیگر پس از خروج امریکا ادامه دهند، به توافق رسیدیم. این همکاری‌ها با هدف ریشه کن کردن تهدیدات تروریستی در سوریه انجام می‌شود.»
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که روسیه و ترکیه اهداف مشترکی را در سوریه دنبال می‌کنند که همانا پاک کردن خاک سوریه از «سازمان‌های تروریستی» است.
آقای چاووش اوغلو همچنین با اشاره به توافقات آستانه اعلام کرد که ترکیه همچنان به همکاری نزدیکش با ایران و روسیه در موضوع سوریه و دیگر موضوعات مهم منطقه ادامه خواهد داد.
نشست مسکو پس از آن برگزار شد که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا هفته گذشته از تصمیمش مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از سوریه پرده برداشت و اعلام کرد که واشنگتن به تدریج ۲ هزار سربازی را که در سوریه دارد، از این کشور بیرون خواهد برد.
آثار این تصمیم دونالد ترامپ را می‌توان از هم اکنون، حتی قبل از خروج نیروهای امریکایی از سوریه مشاهده کرد.
با اعلام خبر تصمیم امریکا، یگان‌های مدافع خلق موسوم به «ی پ گ» از دولت سوریه خواستند که برای جلوگیری از حملات نیروهای ترک، کنترول شهر کردنشین منبج را به دست بگیرد. همزمان اگرچه رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه اعلام کرد که در صورت خروج یگان‌های مدافع خلق کاری با منبج نخواهد داشت، اما شورشیان مسلح تحت حمایت ترکیه به همراه نظامیان ترکیه رهسپار منبج شدند تا آنگونه که ادعا کرده‌اند «عملیات نظامی برای آزادسازی این شهر را شروع کنند.»
انقره و مسکو علاوه بر توافق آستانه، پیش از این بر سر موضوع ایجاد یک منطقۀ کاهش تنش در ادلب یعنی آخرین سنگر شورشیان در سوریه نیز به توافق رسیده بودند.
بنا بر اعلام مسکو، قرار است روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بار دیگر در اوایل سال پیش روی میلادی با یکدیگر دیدار داشته باشند تا دربارۀ سوریه و آینده همکاری در آن کشور با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا