آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

رییس جمهور غنی به والیان:

توافق صلح مشروط است/ اگر طالبان از گروه‌های تروریستی جدا نشوند، شرایط تغییر می‌کند

شامگاه روز جمعه محمد اشرف غنی رییس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس با شماری از والیان در رابطه به روند صلح صحبت کرده و تاکید کرد که در این بحث ملی همه مشترکاً کار خواهیم کرد.

شامگاه روز جمعه محمد اشرف غنی رییس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس با شماری از والیان در رابطه به روند صلح صحبت کرده و تاکید کرد که در این بحث ملی همه مشترکاً کار خواهیم کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور غنی در این کنفراس ویدئویی با والیان، گفت که ما تمام مسایل افغانستان را با تدبیر حل می‌کنیم. موقف ما موقف قانون اساسی، جمهوریت، حاکمیت ملی و عزت مردم افغانستان است.
وی افزود: سیاست خارجی افغانستان روشن است، افغانستان نه دوست دایمی و نه هم دشمن دایمی دارد، تنها منافع دایمی دارد.
رییس جمهور با توجه به تغییراتی که در منطقه آمده است، گفت که ما به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که کشور ما را عمق استراتیژیک خود قرار دهد.
او تصریح کرد که امروز افغانستان، کشور پنج سال گذشته نیست، بحث صلح یک بحث ملی است و ما مشترکاً در راستای دستیابی به صلح پایدار، تلاش می‌نماییم.
آقای غنی با بیان این که افغانستان یک کشور مستقل است، گفت که روابط ما با جهان بسیار مهم می‌باشد و تمام پیمان‌ها و قراردادهای ما با جامعه بین‌المللی به ویژه ایالات متحده امریکا و سازمان ناتو، پابرجاست.
رییس جمهور اضافه کرد: با خروج ده‌ها هزار نیروی بین‌المللی در سال ۲۰۱۴ انتظار این بود که نیروهای امنیتی افغانستان ظرفیت و توانایی لازم حراست از کشور را ندارند، اما این نیروها در عمل ثابت ساختند که نه تنها از توانایی‌های لازم برخوردار اند، بلکه امروز ۹۴ در صد عملیات ها را رهبری می‌کنند.
وی گفت که در نشست اخیر وزرای دفاع سازمان ناتو، تاکید گردید که قوای امنیتی و دفاعی افغانستان هیچگاه فراموش نمی‌گردد و مورد حمایت کامل آنان قرار دارد.
رییس جمهور غنی تصریح کرد که هر موافقتنامه که با طالبان امضا می‌گردد، مشروط است و از هر مرحله به مرحله دیگری که با طالبان می‌رویم، شروط داریم. وی افزود که اگر طالبان از جنگ دست برندارند، شروط تغییر خواهد کرد.
رییس جمهور کشور گفت: زمانی که آقای ترامپ استراتژی خویش را برای جنوب آسیا اعلام می‌کرد، حدود پنج هزار سرباز را اضافه نمود، در حالی که من یک سال قبل خواهان کاهش این نیروها در افغانستان شده بودم.

رییس جمهور تصریح کرد که دولت افغانستان با داعش و سایر گروه‌های تروریستی هیچ گونه آتش‌بس ندارد و طالبان باید خود را از آنان جدا سازند و به مردم از رابطه خود با پاکستان، گروه‌های تروریستی، پناهگاه‌های امن شان و اقتصاد جرمی وضاحت دهند.
وی گفت که ما در مرحله جدید پروسۀ صلح هیچگاه اجازه نمی‌دهیم که روند صلح، قومی، سمتی و گروهی شود، زیرا صلح یک پروسۀ ملی است و تمام مردم افغانستان به آن اجماع دارند.
با این همه، قرار است امروز شنبه دهم حوت توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان در دوحه پایتخت قطر امضا شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا