آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

آیا تیم «صلح و اعتدال» بدیل اشرف غنی خواهد بود؟

گفته می‌شود که در تکت انتخاباتی «صلح و اعتدال» کرسی ریاست اجرایی جای دارد و رهبری آن به عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی واگذار گردیده است.

یکی از بحث‌های غالب در سیاست افغانستان در کنار روند مصالحه با گروه طالبان، بحث انتخابات ریاست جمهوری و شکل‌گیری تکت‌های انتخاباتی است. براساس جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است در ۲۹ سرطان سال آینده انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار شود. جمعه گذشته « ۲۸ جدی» تیم انتخاباتی« صلح و اعتدال» به رهبری محمد حنیف اتمر رسماً وارد رقابت‌های انتخاباتی شد.
آگاهان سیاسی و انتخاباتی همزمان با اعلام موجودیت تیم «صلح و اعتدال» می‌گویند که این تکت انتخاباتی از رقیبان جدی محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور خواهد بود. حاجی محمد محقق معاون دوم و محمد یونس قانونی معاون اول آقای اتمر هستند.
گفته می‌شود که در تکت انتخاباتی «صلح و اعتدال» کرسی ریاست اجرایی جای دارد و رهبری آن به عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی واگذار گردیده است.
تنها چند روزی به پایان روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. تاکنون به شمول محمد حنیف اتمر ۹ نفر خود را برای انتخابات ثبت نام کرده‌اند.
محمد حنیف اتمر در جریان معرفی تیم «صلح و اعتدال» در صحبت‌هایش علیه کارکرد حکومت وحدت ملی زیاد تاخت و گفت که رهبری حکومت کنونی در امر حکومتداری و خدمت به مردم ناکام بوده است.
آقای اتمر در این نشست خبری تاکید کرد که به علت بی‌کفایتی حکومت فعلی، با چهار خطر حیاتی روبرو شدیم که دفع این چهار خطر به هدف ما مبدل شده است.
به باور وی این چالش‌ها شامل تداوم جنگ تحمیلی و ظالمانه بر ملت. رقابت‌های بین‌المللی و بی‌ثباتی که امکان جنگ نیابتی را در کشور ممکن می‌سازد. فقر و محرومیت بی‌نظیر در حالی که ثروتمندترین از لحاظ معنوی و فقیرترین از لحاظ مادی در آسیای مرکزی ماندیم، و خطر چهارم، ناتوانی حکومت موجود است که نه تنها توان این را ندارد که این خطرات را دفع کند، بلکه هر روز فرصت‌های طلایی را از دست می‌دهد.
آقای اتمر اهداف این تیم را در ۷ محور شامل احیای وحدت ملی، صلح، امنیت، عدالت و حقوق بشر، حکومت داری خوب، مبارزه با فقر و همکاری با کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی دانست.
شخصیت‌هایی که از این تیم حمایت کرده‌اند شامل: حامد کرزی رییس جمهور پیشین، علی‌احمد جلالی، سید نورالله سادات، محمد شاکر کارگر، محمدعالم ساعی، جنرال جرأت، حضرت عمر زاخیلوال، جیلانی پوپل، خانم فوزیه کوفی، داکتر احمد مشاهد، داکتر عنایت‌الله قاسمی، محمدآصف رحیمی، مبارز راشدی، داکتر محمدعارف شاه جان، محمدعاصم عاصم، روح‌الامین، جنرال عتیق‌الله لودین، جنرال محراب‌الدین صافی، انجینر محمدعارف سروری، استاد عبدالمالک هموار، بازمحمد احمدی و… می‌باشند.
محمد حنیف اتمر مشاور پیشین شورای امنیت ملی کشور در متن استعفا نامه خود نوشته بود که در حوزه‌های مختلف با ریاست جمهوری اختلاف نظر دارد از جمله بحث حکومتداری.
پس از کناره‌گیری آقای اتمر نزدیکان او تاکید کردند که محمد حنیف اتمر از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. در متن استعفا نامه حنیف اتمر نیز آمده بود که او چقدر با رییس جمهور غنی در حوزه حکومتداری اختلاف دیدگاه دارد.
این که آیا تیم صلح و اعتدال می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری بدیل تیم اشرف غنی باشد، گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا