آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرصلح

کمیسیون حقوق بشر:

جامعه‌جهانی در برگزاری انتخابات شفاف همکاری کند/ طالبان انتخابات را اخلال نکنند

کمیسیون حقوق بشر خواستار همکاری جامعه جهانی برای برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان شد.

کمیسیون حقوق بشر خواستار همکاری جامعه جهانی برای برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان شد.
به گزارش خبرگزاری دید، کمیسیون حقوق بشر در اعلامیه‌ای گفته است که جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی در امر برگزاری انتخابات شفاف، آزاد و عادلانه با دولت افغانستان و کمیسیون‌های انتخاباتی همکاری کنند.
این کمیسیون گفته است: انتخابات یکی از مؤلفه‌های اساسی و از ارکان دمکراسی و نظام سیاسیِ مردم‌سالار است. حکومت مردم، تنها از طریق برگزاری انتخابات، اعمال حق رای و اشتراک آزادانۀ شهروندان در انتخابات میسر می‌شود. حق مشارکت سیاسی و از جمله حق انتخاب‌کردن و انتخاب‌شدن از حقوق بنیادین بشر است و این حق در مهم‌ترین اسناد بین‌المللی حقوق بشر و قانون اساسی کشور به‌صراحت تضمین شده است. انتخابات به عنوان یک مکانیزم دمکراتیک، زمینه‌های تحقق این حق و سایر حق‌های بشری را فراهم می‌سازد.
با توجه به نکته‌های یادشده، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از کمیسیون‌های انتخاباتی می‌خواهد که تدابیر لازم را در چارچوب احکام قانون، برای برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه، شفاف، فراگیر و عاری از هرگونه تقلب و تخلف انتخاباتی، اتخاذ‌ و زمینه‌های تأمین حق مشارکت سیاسی برای تمام شهروندانِ واجد شرایط را فراهم کنند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از تمام شهروندانی که دارای شرایط رأی‌‌اند، می‌خواهد که با مشارکت گسترده، معنادار و آگاهانه در انتخابات، از نظام سیاسی مردم‌سالار حمایت و حقوق سیاسی و مدنی خویش را اِعمال کنند و به نامزد مورد نظر خود به گونۀ آگاهانه و آزادانه رأی ‌دهند.
کمیسیون ‌از نهادهای امنیتی و دفاعی کشور می‌خواهد ‌امنیت رأی‌دهندگان، نامزدان و مراکز رأی‌دهی را تأمین و تلاش کنند که انتخابات پیش ‌رو به‌دور از هرگونه حادثۀ ناگوار امنیتی و تهدید علیه رأی‌دهندگان و نامزدان برگزار شود.
هم‌چنین این نهاد به مخالفان مسلح دولت توصیه می‌کند که برگزاری انتخابات را اخلال نکنند و دست از دهشت‌افکنی و نقض حقوق شهروندان بردارند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از نهادهای جامعۀ مدنی و رسانه‌های همگانی می‌خواهد که با رعایت احکام قانون، بر روند برگزاری انتخابات نظارت کنند و هرگونه رفتار غیرقانونی را به مراجع مسئول گزارش ‌دهند و به این ترتیب در روند برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه سهم بگیرند.
هم‌چنین کمیسیون ‌از جامعۀ جهانی، سازمان‌های بین‌المللی، به‌ویژه از سازمان ملل متحد، می‌خواهد که به دولت افغانستان و کمیسیون‌های انتخاباتی، در امر برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه کمک و با آن‌ها همکاری کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا