آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

روز جهانی آزادی مطبوعات؛

جامعه جهانی بر پشتیبانی از رسانه‌ها در افغانستان تاکید کرد

سازمان ملل متحد و ماموریت‌های دیپلماتیک در کابل در روز جهانی آزادی مطبوعات از حمایت دوامدار خود از خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان خبر دادند.


به گزارش خبرگزاری دید، بیانیه مشترکی که امروز دوشنبه(۱۳ ثور) به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات از سوی یوناما، سفارت امریکا و شماری از ماموریت‌های دیپلماتیک تحت عنوان «حمایت از خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان» منتشر شده، بر حمایت دوامدار عرصه رسانه‌ای پر جنب و جوش افغانستان تأکید شده است.
در این بیانیه آمده است: به عنوان دوستان و شرکای بین‌المللی افغانستان، ما بر تعهد خود برای پشتیبانی از خبرنگاران و عرصه رسانه‌ای افغانستان تأکید می‌کنیم. ما همچنان از خبرنگاران افغانستان حمایت، برای حقوق آن‌ها ایستادگی و با اعمال محدودیت‌های بی‌جا و غیرموجه در کار آن‌ها مخالفت می‌‌کنیم.
جامعه جهانی همچنین رسانه‌های آزاد و مستقل و عرصه قوی رسانه‌ای را معیار اساسی یک افغانستان همه‌شمول عنوان کرد.
در بخش دیگر این بیانیه آمده است: خبرنگاران و موسسات رسانه‌ای آزاد، مصئون و مستقل جهت کمک در مبارزه با فساد و اجازه دادن به مردم برای مشارکت معنادار در دموکراسی با دست‌رسی به اطلاعات دقیق و قابل اعتماد لازم پنداشته می‌شود. رسانه‌ها در جهت ایجاد حمایت مردم، درک مشترک در مورد حمایت از روند صلح و هرگونه راه حل سیاسی منازعه و پاسخ‌گویی کسانی که برای اهداف سیاسی محدود خود با صلح مخالفت می‌کنند، اهمیت به سزایی دارند.
از سویی هم، این بیانیه به کارهای زیادی که باید انجام شود، از جمله محافظت از خبرنگاران و اجرای عدالت بر کسانی که مرتکب جرایم علیه خبرنگاران می‌شوند، اشاره کرده است.
در اخیر تأکید شده است که رسانه‌های آزاد و مستقل افغانستان با دشواری به دست آمده است. از آن‌جا که مردم افغانستان وقت، نیرو، توان، پول و حتی زندگی شان را در این راه وقف کرده‌اند، جامعه جهانی به حمایت و دفاع از این ارزش‌ها متعهد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا