آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

جای خالی زنان در تکت‌های انتخاباتی

در تمام این تکت‌ها( هنوز تکت اشرف غنی – داکتر عبدالله عبدالله و شیدا محمد ابدالی ثبت نام نکرده است) تنها در سه تیم سه زن به عنوان معاون حضور دارند. مسعوده جلال در تکت رحمت‌الله نبیل، فریده مهمند در تکت احمد ولی مسعود و خدیجه غزنوی در تکت محمد ابراهیم الکوزی.

برای انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در ۲۹ سرطان سال آینده برگزار شود، تاکنون ۱۳ نفر با معاونان خود به کمیسیون انتخابات رفته‌ و برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند.
بربنیاد اظهارات سخنگویان کمیسیون انتخابات، امروز یک شنبه ۳۰ جدی آخرین مهلت روند ثبت نامزدان انتخابات ریاست جمهوری است. کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که این روند تمدید نخواهد شد.
از قرار گزارش‌ها، تکت محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور و داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت نیز نهایی شده است و امروز یکشنبه (۳۰ جدی) ثبت نام می‌کنند.
از دیگر ابعاد تکت‌های انتخاباتی که بگذریم، متوجه می‌شویم که جای زنان در این پروسه دمکراتیک و سیاسی واقعاً خالی است.
۱- اشرف غنی: امرالله صالح و سرور دانش
۲-حنیف اتمر: یونس قانونی و محمد محقق
۳- داکتر عبداالله: بابر فرهمند و اسدالله سعادتی
۴- رحمت‌الله نبیل: مراد علی مراد و مسعوده جلال
۵-احمد ولی مسعود: فریده مهمند و لطیف نظری
۶- نورالحق علومی: بشیربیژن و نعیم غیور
۷- فرامرز تمنا: قیاس سعیدی و امین رشادت
۸- لطیف پدارم: احسان‌الله حیدری و محمد صادق وردک
۹-زلمی رسول: عبدالجبار تقوا و خان محمد وحدت
۱۰- حکیم تورسن: نادرشاه احمدزی و شفیع قیصاری
۱۱- گلبدین حکمتیار: فضل‌الهادی وزین و حفیظ‌الرحمان رقیب
۱۲- نورالله جلیلی: خلیل رومان و چراغ علی چراغ
۱۳- عنایت‌الله حفیظ: جنت خان فهیم و عبدالجمیل شیرانی
۱۴-محمد ابراهیم الکوزی: خدیجه غزنوی و سید سامع کیهان
۱۵- شیدا محمد ابدالی:هنوز معلوم نیست
۱۶- محمد شهاب حکیمی: نورالحبیب حصیر و عبدالعلی سرابی
در تمام این تکت‌ها( هنوز تکت اشرف غنی – داکتر عبدالله عبدالله و شیدا محمد ابدالی ثبت نام نکرده است) تنها در سه تیم سه زن به عنوان معاون حضور دارند. مسعوده جلال در تکت رحمت‌الله نبیل، فریده مهمند در تکت احمد ولی مسعود و خدیجه غزنوی در تکت محمد ابراهیم الکوزی.
در این حالی است که در۱۷ سال اخیر، دولتمردان و سیاسیون کشور در مناسبت‌های ویژه زنان، همواره روی حضور معنادار آنان در سیاست و حکومتداری تاکید می‌کنند. در این مدت میلیاردها دالر برای مشارکت زنان در ساختار قدرت از جانب جامعه جهانی به افغانستان کمک شد.
از دیگر ابعاد تکت‌های انتخاباتی که بگذریم، دیده می‌شود که جای زنان در تکت‌های انتخاباتی ۲۹ سرطان خالی است.
زنان فعال و اعضای جامعه مدنی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری می‌گویند که نگاه نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به زنان در این روند یک نگاه ابزاری است. به باور آن‌ها نامزدان انتخابات با جذب زنان به عنوان معاون خود سعی دارند که در انتخابات زنان را به سود خود ترغیب نمایند.
با آن که در انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته، ۱۱ نامزد داشتیم سه زن به عنوان معاون در تکت‌های انتخاباتی حضور داشت ولی در تکت‌های انتخاباتی ۲۹ سرطان، تاکنون ۱۶ نامزد داریم ولی سه معاون زن.
حمیرا محمدی مشاور حقوقی معاونیت اول ریاست جمهوری، در مورد حضور زنان در تکت‌های انتخاباتی می‌گوید که شوربختانه سیاست افغانستان هم مردسالارنه است و نامزدان و جناح‌های انتخاباتی صرف در پی گرفتن آرای زنان است نه بیشتر از این.
با این همه، با توجه به این که نیم جمعیت کشور زن است باید به آن توجه ویژه داشت نه مقطعی و ابزاری.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا