آخرین اخبارافغانستانسینمافرهنگ و دانش

جشنواره ده روزه فلم لاجورد پایان یافت

جشنواره فلم لاجورد که زیر نام «لاجورد، تولد دوباره سینمای افغانستان» به مدت ده روز در کابل برگزار شده بود، پایان یافت و در آن به سینماگران و فلم‌های منتخب و برتر تندیس لاجورد اهدا شد.
به گزارش خبرگزاری دید، در اعلامیه‌ جشنواره لاجورد که از کمیته برگزاری این جشنواره نشر شد، آمده است که «افغان فلم» به عنوان تنها اداره دولتی سینمایی افغانستان «لاجورد، جشنواره ملی فلم افغانستان» را به هدف تشویق فلم‌سازان، بازیگران، عوامل مسلکی فلم‌سازی و هنرمندان و ایجاد فضای رقابتی سالم در عرصه سینما، در اول ماه قوس افتتاح کرد.

مراسم اختتامیه این جشنواره شب گذشته با حضور برخی از مقام‌های بلند‌پایه دولتی در مرکز فرهنگی روسیه برگزار شد. با این حال به گفته مسئولان این جشنواره، این نخستین جشنواره ملی فلم است که با حمایت دولت و همکاری سکتورهای خصوصی، در عرصه سینما بعد از گذشت سال‌ها رکود سینمای افغانستان برای ده روز برگزار شد و قرار است با ایجاد فضای رقابتی سالم و ارزیابی آثار تولید شده در عرصه سینمای افغانستان هر سال از تاریخ ۱ تا ۱۰ قوس برگزار شود.

مسئولان جشنواره لاجورد افزوده‌اند که در نخستین دور این جشنواره با مشارکت سکتور خصوصی و استقبال هنردوستان و سینما‌گران، ۵۵ فلم در بخش رقابت‌های اصلی از بین ۲۱۰ فلم فرستاده شده، توسط هیئت گزینش انتخاب شده و در نه مکان در سراسر کابل به نمایش درآمده که با استقبال بی‌پیشینه تماشاگران و علا‌قمندان روبه‌رو شده است. این مسئولان بیان کرده‌اند که در مدت ده روز نمایش فلم‌ها، نزدیک به پنج هزار تماشاگر به تماشای فلم‌ نشسته‌ و در بخش رقابتی «انتخاب مردمی» بیش از یک هزار و ۵۰۰ تماشاگر به فلم‌های مورد علاقه‌ شان رأی داده‌اند.

در این اعلامیه تصریح شده که جشنواره فلم لاجورد در اولین سال برگزاری‌اش در بخش «اکران ویژه»، پنج فلم از فلم‌سازان افغانستان را برای نخستین بار در کابل نمایش داده است. با این حال برگزار‌کننده‌گان این جشنواره گفته‌اند که نخستین جشنواره ملی فلم افغانستان اولین سال برگزاری خود را با شعار «لاجورد، تولد دوباره سینمای افغانستان» آغاز کرده که همانا هدف جشنواره احیای سینمای افغانستان است.
با این‌همه برگزار‌کننده‌گان این جشنواره گفته‌اند که «تندیس زرین لاجورد» که با آب طلا و سنگ لاجورد در داخل افغانستان ساخته و در وزارت اطلاعات و فرهنگ ثبت شده است، به ۵۵ فلم برگزیده شده در بخش‌های مختلف (فلم‌های داستانی، مستند و انیمیشن) اهدا شده است.
تندیس بهترین فلم داستانی بلند این جشنواره به فلم «سیبی از بهشت» با کارگردانی همایون مروت و تهیه‌کنند‌گی داوود وهاب داده شد. جایزه‌های بهترین طراح لباس، بهترین موسیقی و بهترین تدوین‌گر نیز به این فلم تعلق گرفت که به ترتیب به ایوب عمر، قاسم رامشگر و سید‌واقف حسینی داده شد. جایزه بهترین فلم‌نامه به فلم «همسایه» به کار‌گردانی زبیر فرغند داده شد. این فلم جایزه بهترین تصویربردار و بهترین طراحی صحنه را نیز از آن خود کرد و جوایز آن به سید‌واقف حسینی و جواد الفتی داده شد. به این ترتیب نصیر پژواک به دلیل کارش در فلم «رسوای قرن۲۱» به عنوان بهترین چهره‌پرداز، رشاد آرش به عنوان بهترین صداگذار در فلم «پرنده پرنده نبود» و فرزانه نوابی به عنوان بهترین بازیگر نقش کودک در این فلم شناخته شدند و تندیس لاجورد را از آن خود کردند. هم‎چنان جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد به محمدتوفیق لایق و بهترین بازیگر نقش زن به لینا علم تعلق گرفت.
در بخش «فلم‌های مستند بلند» جایزه بهترین فلم مستند بلند به فلم «مرغ طوفان» به تهیه‌کننده‌گی گرگ و میش پرودکشن، جایزه بهترین کارگردانی فلم مستند بلند به فلم «تارهای ممنوع» ساخت حسن نوری، جایزه بهترین صداگذاری به فلم «زنگ تفریح ۳:۴۵ دقیقه» ساخت علی‌حسین حسینی، بهترین جایزه تدوین‌گر به فلم «قصه‌های شب افغانستان» به کارگردانی الکا سادات، جایزه بهترین موسیقی متن به فلم «مرغ طوفان» ساخته ظاهر هویدا و آرش هویدا، جایزه بهترین تصویربرداری به فلم «من کار خودم را می‌کنم» به یوسف بره‌کی، جایزه بهترین تحقیق به فلم «سربازان بی‌صدا می‌میرند» به رعنا صادقی و جایزه بهترین مستند تلویزیونی به فلم «مستند قندهار» به تلویزیون تمدن داده شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا