آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

جفای امریکا به وفای کُردها

اکنون که فصل مداخله‌گری‌های امریکا در آن کشور به‌ پایان رسیده، نیاز است تا آنان به‌صورت یکپارچه در مقابل متجاوزگران ایستادگی کنند تا یکبار دیگر سوریه را به محل تاخت و تاز قدرت‌های امپریالیست تبدیل نکنند.

پس از گذشت یک هفته از حملات ارتش ترکیه به مناطق کُردنشین سوریه، این اقلیت نژادی تصمیم گرفت که در برابر تجاوز ترکیه با دمشق همکاری کند. کردها در بیانیه‌ای اعلام نموده‌اند که هرگز در پی جدایی از سوریه نبوده و همسایگان، از جمله ترکیه را مورد حملات قرار نداده‌اند.
در این بیانیه ذکر شده که کردها و یگان‌های مسلح این گروه شبه نظامی همواره خواهان گفت‌وگو و حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه بوده است و ما وظیفه داریم از مرزها و تمامیت ارضی سوریه دفاع کنیم. به همین دلیل، ارتش سوریه می‌تواند در مرز با ترکیه مستقر شده و برای دفاع از مرزها و آزادسازی شهرهای تحت اشغال ارتش ترکیه و مزدوران این کشور، وارد عمل شود.
در همین حال، رسانه‌های نزدیک به دولت سوریه اعلام کردند که پس از توافق با کردها، ارتش این کشور وارد شهر تل‌تمر از شمال شرق سوریه شده است. نیروهای ارتش سوریه با ورود به این شهر در محدوده توپخانه ارتش ترکیه قرار گرفته‌اند.
خبر این توافق درحالی اعلام می‌شود که امریکا اعلام کرده باقی نیروهایش، شامل هزار سرباز را به دلیل «آسیب پذیر بودن» شرایط در شمال سوریه از آنجا خارج می‌کند.
کُردهای سوریه در سال‌های اخیر در راستای پیش‌برد، اهداف استراتژیک و منافع ملی کشور‌های سوریه، عراق، ترکیه و امریکا به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفت است. به‌ طور نمونه، کرد‌ها در جنگ با داعش، از متحدین سرسخت دولت امریکا بودند. مبارزات و‌ نبرد‌های سخت کرد‌های سوری بود که داعشی‌ها را به عقب راند. پس‌از شکست داعش و فروکش کردنِ جنگ‌های داخلی سوریه، امریکا به کرد‌ها پشت و خیانت کرد.
در همان روزهای نخستین جنگ‌های داخلی در سوریه، توافقاتی بین ارتش سوریه و احزاب و گروه‌های سیاسی – نظامی در مناطق کُردنشین انجام شده بود که بر اساس آن اداره آن مناطق در اختیار کُردها باشد و آنان همزمان با جنگ علیه گروه‌های تروریستی، در جنگ دولت سوریه با تروریست‌ها، بی‌طرف بوده و به تمامیت ارضی پای‌بند باشند. اما دیری نپایید که امریکا به وفای کردها جفا کرد کرد و به آرمان‌های آنان پشت کرد.
اکنون که کردهای سوریه دوباره به آغوش حکومت آن کشور بازگشته، بدون شک جو سیاسی – نظامی در سوریه تغییر فوری را شاهد خواهد بود و می‌تواند کلید استارت برای حل بحران چندین ساله سوریه باشد. از طرفی هم امروزه عامل کثیر مشکلات و نابودی زیرساخت‌ها در سوریه، تنش‌ها بین حکومت و کردها بوده که با اتحاد دو طرف می‌شود از طرق مختلف حل و فصل شود.
از سویی هم، این اقدام کردها ضربه مهلکی بر ذهنیت‌های منفی و پشت کردن امریکا به آنان است. اکنون که فصل مداخله‌گری‌های امریکا در آن کشور به‌ پایان رسیده، نیاز است تا آنان به‌صورت یکپارچه در مقابل متجاوزگران ایستادگی کنند تا یکبار دیگر سوریه را به محل تاخت و تاز قدرت‌های امپریالیست تبدیل نکنند.
از سویی هم باید یادآور شد که امریکا در هیچ جنگ و هیچ حمایت از جناح و یا کشوری به عهدش وفادار نبوده و اعتماد ترکیه به این کشور زمینه‌ساز کندن چاله بحران برای این کشور خواهد بود.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا