آخرین اخباراجتماعافغانستانامنیت و حوادثگزارش

جلریز؛ زخم ناسور شاهرگ مناطق مرکزی

چند روز پیش از عید فطر، طالبان در بازار جلریز شش تن از مسافران یک موتر نوع تونس را پایین کرده با خودشان بردند. شاهدان عینی می‌گویند بدون هیچ دلیل موتر را ایستاد کردند و مسافران را با خودشان به کوه بردند.

ولایت میدان‌وردک در غرب کابل و یکی از ولایات مرکزی کشور است که در برخی از ولسوالی‌های آن هراس‌افکنان حضور گسترده داشته و همه روزه به اصطلاح در بغل گوش کابل دست به فعالیت‌های ضد نظام می‌زنند.


این ولایت یکی از مسیرهایی است که هزاره‌جات را( ولایات بامیان، دایکندی و غور) به مرکز وصل می‌کند.
مرکز ولایت میدان‌وردک «میدان‌شهر» است که با بیزهای امنیتی و دها تانک احاطه شده است.
همین که از میدان شهر بگذری در یک کیلومتری آن طالبان حضور دارند. در تازه‌ترین مورد روز شنبه ( ۱۸ جوزا) در ۵۰۰ متری پاسگاه امنیتی یک پلچک را انفجار داده بودند که عبور و مرور موترهای مسافربری را به شدت با مشکل دچار کرده بود.


هر قدر از میدان‌شهر دور شوی، نشانه‌های وحشت و دهشت بیشتر به چشم می‌خورد. هیچ پلچک نیست که انفجار داده نشده باشد و هیچ پاسگاه نیست که در آتش‌ نسوخته باشد.
در مسیر راه که به سوی جلریز، اسکلت تانکرهای تیل و موترهای باربری به چشم می‌خورد که در آتش سوخته است و کانتینرهای پاسگاه‌های امنیتی همه در آتش.
در میان تمام ولسوالی‌های میدان‌وردک، جلریز که شاهراه بامیان از آن می‌گذرد خیلی ناامن است. هرازگاهی طالبان مسافران را از موتر پیاده کرده و در حضور مردم به گلوله می‌بندند و اگر کسی قصد فرار داشته باشد، با رگبار گروه طالبان استقبال می‌شود.


تقی یکی از رانندگان که در این مسیر مسافربری می‌کند، می‌گوید:« من به چشم سرم دیدم که یک موتر سراچه را طالبان دست داد و او ایستاد نکرد و فرار کرد همی که از پیش شان ریز داده گریخت ۵ طالب سرشان انداخت کرد که جای ده جای، تمام مسافرانش کشته شد.»
محمد حسین احمدی یکی از باشندگان بامیان که در کابل آموزگار است، می‌گوید:« من تا خیلی کار عاجل و ضروری نباشد، بامیان نمی‌روم چون راه هیچ اعتبار ندارد و طالبان همیشه سر سرک است و اگر دلشان شد پایین می‌کند؛ یا می‌کشد یا با خودشان می‌برد.»


احمدی، حضور گسترده طالبان را در ولسوالی جلریز همکاری مردم با طالبان می‌داند. او با تاکید به بی‌توجهی دولت می‌گوید اگر مردم نخواهد طالبان به هیچ وجه نمی‌تواند راه را مسدود کند یا کسی را بکشد، ولی مردم با قرائت دینی طالبان کاملأ همسو و هم عقیده است.
چند روز پیش از عید فطر، طالبان در بازار جلریز شش تن از مسافران یک موتر نوع تونس را پایین کرده با خودشان بردند. شاهدان عینی می‌گویند بدون هیچ دلیل موتر را ایستاد کردند و مسافران را با خودشان به کوه بردند.
ناصری که موتر نوع ۳۰۳ دارد، می‌گوید: تا به حال به فضل خداوند مرا ایستاد نکرده است چون موتر من کلان است و مردم غریب کار و بی‌بضاعت در این موتر می‌رود طالبان هم کار ندارد.
او در ادامه می‌گوید که به باور او خود مردم در ولسوالی جلریز با طالبان همدست است وگرنه طالب نمی‌تواند در این ولسوالی حضور داشته باشد.
ولسوالی جلریز هر ازچندگاهی شاهد درگیری‌های شدید میان طالبان و نیروهای امنیتی است.
در بدترین مورد، سال ۹۵ حمله گروه طالبان بر پاسگاه‌های امنیتی در این ولسوالی که منجر به کشته شدن تمام نیروهای امنیتی شد، بود. طالبان در این حمله ۲۴ ساعته تمام راه‌های رفت و آمد به این ولسوالی را مسدود کرده بودند که هیچ نیروی کمکی از کابل به کمک نیروهای گیر مانده در محاصره نرسید. بالآخره تمام نیروهای امنیتی جلریز یا دره میدان کشته شد.
جلریز زخم ناسوری است بر شاهرگ افغانستان مرکزی. اگر دولت در این مورد توجه نکند، تقابل‌های تباری رفته رفته شیرازی همزیستی مسالمت‌آمیز را در هم خواهد شکست.
رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا