آخرین اخبارافغانستاندیدگاهسیاست

جلریز در آتش، اشرف غنی شعار می‌دهد!

اکنون که طالبان در حال پیشروی در مناطق هزاره‌نشین این ولسوالی هستند، می‌شود گفت که یک «تصفیه‌سازی قومی» در جریان است و این انگیزه را می‌توان در خاموشی حکومت در رأس اشرف غنی جستجو کرد.

جلریز یکی از ولسوالی‌های ولایت میدان‌وردک که دیر زمانیست در آتش جنگ و وحشت می‌سوزد و گروه طالبان در آن حضور و فعالیت گسترده‌ای دارد. این ولسوالی اما در سال‌ها، ماه‌ها و روزهای اخیر شاهد فجایع خونین و آواره شدن صدها خانواده بوده است، ولی حکومت هیچ‌گونه توجهی نسبت به آن نداشته و ندارد.
جلریز در حدود ۶۰ کیلومتری پایتخت موقعیت دارد. این ولسوالی پس از سقوط حاکمیت طالبان از سال ۲۰۰۱ به این سو نا امن است و هیچ‌گاه از وجود طالبان پاکسازی نشده است. شاهراه نمبر ۲ میدان وردک که به بامیان و دیگر مناطق مرکزی منتهی می‌شود از همین ولسوالی می‌گذرد. از سال‌ها به این سو طالبان در مسیر این شاهراه فعالیت گسترده و ایست‌های بازرسی دارند. در سال‌های گذشته ده‌ها غیرنظامی و نظامی هزاره در این مسیر اسیر یا کشته شده‌اند.
از چند روز بدین‌سو، جنگ شدید میان گروه طالبان و نیروهای خیزش مردمی جلریز جریان دارد. بر اساس گزارش‌ها در روزهای اخیر صدها خانواده‌ از مناطق سیاه بیتاب، سرچشمه و سیاه خاک در نتیجه این درگیری‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. مردم محل و کسانی که از این مسیر عبور می‌کنند خبر می‌دهند که جنگ میان طالبان و علی‌پور است. طالبان تا ساحه سیاه خاک پیشروی کرده‌اند و پاسگاه قنبر لنگ که تنها پاسگاه امنیتی بود در ساحه سرچشمه، نیز به دست طالبان سقوط کرده است.
و اما مسئولان نهادهای امنیتی خاک به چشم مردم می‌زنند و می‌گویند که نیروهای دفاعی و امنیتی در جلریز با قوت کامل حضور دارند و ساحه کاملأ تحت کنترول نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان است.
محمد اشرف غنی در همان اوایل کمپاین‌های انتخاباتی خود از تأمین امنیت شهروندان کشور سخن‌ها راند و نیز از برابری تمام اقوام افغانستان بیاناتی را ارائه کرد و اما این گفته‌ها هیچگاه رنگ و بوی عملی به خود نگرفت. با آنکه اکثر مناطق افغانستان در ۵ سال حکومت وحدت ملی به شدت نا امن شده است، ولی جلریز همانند زخم ناسوری که هرگز درمان نشد. سال گذشته اشرف غنی در بیانات شعاری خطاب به نیروهای امنیتی گفته بود که به دشمن در جلریز رحم نکنید، اما کوچک‌ترین تغییری در امنیت این ولسوالی به‌وجود نیامد، برعکس طالبان ساحه تحت نفوذ خود را گسترش داد که در روزهای اخیر قلمرو آنان تا سیاه‌خاک رسیده‌ است.
در واقع مسیر چارکی تا بازار ولسوالی جلریز سال‌های درازی‌ست که در کنترول طالبان قرار دارد و اگر به پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در این مسیر توجه کنیم، آنان همانند اسیرانی هستند که به‌اجبار در بند شده‌اند و کوچک‌ترین اقدامی برای امنیت این شاهراه نمی‌توانند انجام دهند. اکنون که طالبان در حال پیشروی در مناطق هزاره‌نشین این ولسوالی هستند، می‌شود گفت که یک «تصفیه‌سازی قومی» در جریان است و این انگیزه را می‌توان در خاموشی حکومت در رأس اشرف غنی جستجو کرد.
در حال حاضر کارزار کمپاین‌های انتخاباتی در جریان است و در حالی که همه روزه مردم در جلریز قربانی می‌شوند، اشرف غنی پا روی خون آنان می‌گذارد و همچنان به شعار دادن و عوام‌فریبی ادامه می‌دهد.
قاطعانه می‌توان گفت که حکومت فعلی در رأس اشرف غنی توان مدیریت و تأمین امنیت افغانستان را ندارد. او شعار می‌دهد، اما با عملی کردن آن آشنا نیست و در چنین شرایطی نیاز است تا مردم خود به امنیت مناطق شان توجه کنند و در کنار آن در انتخاباتی که قرار است به‌تاریخ ششم میزان و یا با تعویق برگزار شود، هوشیارانه تصمیم بگیرند.
افغانستان در یک مرحله حساس تاریخی قرار دارد. ما باید به شعارهای واهی یک یا چند نامزد انتخاباتی گول نخورده و وظیفه ایمانی و وطن دوستی ما است که گفتار کردار و روش‌های گذشته این نامزدان انتخاباتی را به‌دقت تحلیل کنیم و به کسی رای داده شود که دارای برنامه خوب انکشافی و افق نظر وسیع که هدف آن وحدت ملی باشد تا بتواند این کشور را از بحران نجات دهد.

نویسنده

سید الیاس احمدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا