آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

جمعیت اسلامی و حکومت؛رییس جمهور به تصمیم شورای رهبری احترام نمود

اکنون به درستی معلوم است که تصمیم جمعی اعضای شورای رهبری جمعیت اسلامی آنچه را لازم بود انجام داده و بر اعضای «لج کرده» جمعیت میدانی برای مانور باقی نمی‌ماند

عصر امروز رییس جمهور غنی در فرمانی کمیسیونی را برای تجلیل از هفته شهید- نزدهمین سالگرد شهادت احمدشاه مسعود و نهمین سالیاد شهادت استاد ربانی موظف ساخت. در ترکیب این کمیسیون، در کنار اراکین دولتی، سید عنایت‌الله شاداب رییس جدید جمعیت اسلامی نیز شامل است.

عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی نیز در یادداشتی ضمن سپاس از تصمیم رییس جمهور غنی برای توظیف کمیسیون، عضویت رییس جدید جمعیت اسلامی را در این کمیسیون ناشی از تصمیم قاطع شورای رهبری جمعیت اسلامی در تغییر رییس موقت پیشین دانسته است.

آقای نور نوشته است: به تاسی از حکم مقام عالی ریاست جمهوری، محترم استاد سیدعنایت الله شاداب رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان در ترکیب کمیسیون برگزاری هفته شهید و بزرگداشت از سالروز شهادت شهید صلح و رهبر فقید جمعیت اسلامی و سالروز شهادت قهرمان ملی کشور، برگزیده شده اند.

رییس اجرایی جمعیت اسلامی در ادامه یادداشتش تاکید کرده که تصمیم شورای رهبری  جمعیت اسلامی، مبتنی بر اراده جمعی اعضا بوده و بازنمود آن اکنون در نهادهای رسمی نیز دیده می‌شود.

آقای نور: تاکید این نکته را لازم می‌دانم که تصمیم شورای رهبری جمعیت اسلامی در مورد تغییر رییس موقت این حزب، تصمیم مبتنی بر اراده جمعی بود که مراحل اصولی خود را در نهادهای رسمی نیز طی نموده و ما در این مسیر استوار حرکت می‌کنیم.

آنچه در حکم رییس جمهور و یادداشت عطامحمد نور برجسته به نظر می‌رسد، درج نام سید عنایت‌الله شاداب در کمیسیون برگزاری هفته شهید است؛ چه از یک طرف این موضوع نمایانگر پذیرفتن نتیجه تصمیم شورای رهبری این حزب از سوی حکومت است و از جانب دیگر، نشان دهنده عزم اعضای این حزب برای تغییر.

افزون بر این، به رسمیت شناخته شدن آقای شاداب از سوی ارگ به عنوان رییس جدید جمعیت اسلامی، نشان می‌دهد که وزنه سیاسی کدام جناح سنگین تر بوده و کی، چه می‌تواند انجام دهد.

اکنون به درستی معلوم است که تصمیم جمعی اعضای شورای رهبری جمعیت اسلامی آنچه را لازم بود انجام داده و بر اعضای «لج کرده» جمعیت میدانی برای مانور باقی نمی‌ماند.

برداشت و تحلیل نگارنده این است که در روزهای آتی این تصمیم با واکنش تند اما زودگذر آن اعضا مواجه شده و در نهایت ناگزیر به تمکین در برابر خواست جمعی شورای رهبری می‌شوند. با کمی تعمق در عملکرد آنان می‌توان به خوبی دریافت و درک کرد که در گذشته به صورت احساساتی و خلاف تصامیم جمعی اعضای جمعیت رفتار نموده و اکنون نیز پوتانسیلی برای ایجاد موج و تحول جدی در عرصه سیاسی ندارند.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا