آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستگزارش

اعتراض علیه رییس مجلس:

جمهوریت خط سرخ ماست/ حکومت موقت نمی‌خواهیم/ همه مردم علیه طالبان بسیج شوند

ده‌ها تن از فعالان مدنی در کابل در اعتراض به اظهارات رییس مجلس نمایندگان مبنی بر حمایت ضمنی از حکومت موقت، در برابر ساختمان پارلمان کشور گردهم آمده و خواستار حفظ نظام جمهوری شدند و همچنان از تمام مردم افغانستان خواستند که علیه گروه طالبان بسیج شوند.

به گزارش خبرگزاری دید، ده‌ها تن از فعالان مدنی امروز چهارشنبه ( ۱۵ دلو) در اعتراض به سخنان رییس مجلس نمایندگان مبنی بر حمایت ضمنی از حکومت موقت در کشور، گردهم آمدند و خواستار حفظ نظام جمهوری شدند.
این فعالان مدنی با شعارهایی چون: جمهوریت خط سرخ ماست، ما به عقب بر نمی‌گردیم، مرگ بر تروریزم و… از ملت افغانستان خواستند که در برابر توطئه‌های دشمنان افغانستان ایستادگی کنند و در دفاع از نیروهای امنیتی دوشادوش آن‌ها علیه تروریستان بجنگند.
ترنم سعیدی یکی از این معترضان در صحبت به خبرگزاری دید گفت: ما در حمایت از حفظ نظام جمهوری اینجا جمع شدیم و می‌خواهیم برای پاسداری از جمهوری صدای مان را به گوش جهانیان برسانیم.

سعیدی در ادامه گفت: ما ملت افغانستان دیگر هرگز به عقب بر نمی‌گردیم و کسانی که از حکومت موقت سخن می‌زنند و حمایت می‌کنند ناخودآگاه از تروریستان که سال‌ها از مردم ما قربانی گرفتند پشتیبانی می‌کنند.
خانم سعیدی در ادامه گفت که اگر طالبان واقعاً به صلح پایبند هستند و بر پایان خونریزی فکر می‌کنند باید در میز مذاکره حاضر شوند و هرچی زودتر بر کشتار بی‌رحمانه مردم پایان دهند.
وی در واکنش به سخنان میر رحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان، گفت که تقابل مجلس و ارگ زمینه را برای قوت گرفتن طالبان فراهم می‌کند. وی از تمام سیاسیون و مسئولان خواست که یک صدا علیه طالبان و آمدن حکومت موقت شعار دهند و برای حفظ نظام جمهوری تلاش کنند.
این فعال مدنی می‌گوید، مردم افغانستان و سیاسیون نباید به حکومت موقت بعد از طالبان فکر کنند در آن زمان به خاطر حضور و حاکمیت طالبان حکومت موقت شکل گرفت و افغانستان از صفر شروع کرد و بعد از ۲۰ سال امروز باز هم زمزمه‌های حکومت موقت به گوش می‌رسد که با آمدن حکومت موقت تمام دستاوردهای ۲۰ ساله افغانستان ضرب صفر خواهد شد.
او می‌گوید در آن زمان ما حکومت موقت را پذیرفتیم که از حاکمیت تاریک امارت طالبان رها شویم، امروز باز هم حکومت موقت ایجاد کنیم که دوباره همان گذشته تاریک و فجیع را بیاوریم، این یک جنایت بشری است و ما به عنوان شهروندان افغانستان هرگز اجازه نخواهیم داد که به عقب برویم.
همچنان زهره امیری یکی دیگر از فعالان مدنی که در این گردهمایی اشتراک داشت در صحبت به خبرگزاری دید، گفت: هدف ما از گردهمایی امروز، دفاع از جمهوریت و دفاع از نیروهای امنیتی است. ما به هیچ وجه خواهان ایجاد حکومت موقت نیستیم و کسانی که بر طبل حکومت موقت می‌کوبد مفکوره‌های طالبانی دارند و در پی تطبیق آجندای طالبان و کشورهای جهان هستند.
خانم امینی در ادامه گفت: ما اینجا جمع شدیم تا صدای مان را بلند کنیم که ما به عقب بر نمی‌گردیم. ما یک نظام با صلابت و دموکراتیک داریم و هرگز نمی‌خواهم وارد حکومت موقت شویم. ما هرگز از خط سرخ مان که نظام جمهوری است عقب‌نشینی نمی‌کنیم.
این فعال مدنی در ادامه می‌گوید که به عنوان یک شهروند از مذاکرات صلح میان‌افغانی حمایت می‌کند ولی متاسفانه این مذاکرات راه به جایی نبرده و انتظارات مردم را برآورده نساخته است. او می‌افزاید که طالبان بدون مشوره کشورهای منطقه هیچ کاری نمی‌توانند به همین دلیل مذاکرات را توقف دادند و به سفرهای خارجی شان مصروف‌اند.
گردهمایی این فعالان مدنی با خواندن یک قطعنامه پایان یافت. در قطعنامه این معترضان آمده است که طالبان باید بدون کدام قید و شرط به یک آتش‌بس موافقت کنند تا در سایه آتش‌بس مذاکرات صلح هم به نتیجه خوبتر خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا