آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرخبر های مهم

جنایات جنگی در افغانستان؛ دیوان کیفری بین‌المللی با آغاز تحقیقات موافقت کرد

دیوان کیفری بین‌المللی با آغاز تحقیقات در مورد ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان اعلام موافقت کرد. کمیسیون حقوق بشر کشور از این تصمیم استقبال کرده است.

دیوان کیفری بین‌المللی با آغاز تحقیقات در مورد ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان اعلام موافقت کرد. کمیسیون حقوق بشر کشور از این تصمیم استقبال کرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، سرانجام قضات دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه اجازه آغاز تحقیقات را در مورد اتهامات جنایات جنگی در افغانستان توسط نیروهای امریکایی و دیگر طرف‌ها در این جنگ صادر کرد.
این دیوان امروز پنج‌شنبه (۱۵حوت) اجازه آغاز تحقیق را در مورد جنایات جنگی در افغانستان صادر کرد که بر اساس آن، عملکرد نیروهای امریکایی و دیگر طرف‌ها در جنگ افغانستان از اول ماه می سال ۲۰۰۳ میلادی را مورد بررسی قرار خواهد داد.
بر اساس حکم قضات تجدید نظر این دیوان، قرار است علاوه بر بررسی نقش نیروهای نظامی و اطلاعاتی امریکا، نقش نیروهای طالبان و نیروهای دولت افغانستان در جنایات جنگی مورد بررسی قرار گیرد.
سال گذشته قضات مراحل مقدماتی دیوان کیفری بین‌المللی اذعان کردند که جنایات گسترده‌ای در افغانستان صورت گرفته است، اما با آغاز تحقیقات در این زمینه مخالفت کرده‌ بودند. استدلال این قضات بر این مبنا استوار بود که انجام تحقیقات به نفع عدالت نخواهد بود، زیرا عدم همکاری معنادار با این تحقیقات باعث خواهد شد که محکومیت عوامل دخیل در این جنایات بعید باشد.
این دادگاه در حالی از آغاز تحقیقات در مورد جنایات جنگی نیروهای امریکایی، نیروهای افغانستان و طالبان خبر داده که امریکا عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست و صلاحیت این دیوان برای انجام تحقیق در مورد شهروندان امریکایی را به رسمیت نمی‌شناسد.
۱۲۳ کشور عضو دیوان کیفری بین‌المللی است و افغانستان در سال ۲۰۰۳ عضویت دادگاه لاهه را کسب کرده است.
از سویی هم کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از این تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری برای آغاز تحقیقات در مورد جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در افغانستان استقبال کرده، آن را گام مهمی برای عدالت در جنگ طولانی افغانستان خوانده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا