آخرین اخباراجتماعافغانستانزنانگزارش

جنایت‌هایی که گفتنش تابو است؛ زنان جوزجانی خبر از تجاوزهای داعش می‌دهند

وی گفته است:« او (فرمانده داعش) با دخترم ازدواج نکرد و هیچ‌کس دیگر هم او را نگرفت، اما او بالایش تجاوز کرد و سربازان خود را نیز مجبور کرد این کار را انجام دهند و حتی قریه‌دار که با داعش است بالای او تجاوز کرد.»



مادر سه طفل در منطقه دور افتاده شمال افغانستان از روزهایی سخن می‌گوید که فرمانده محلی گروه داعش به روستای شان آمد و از وی تقاضای پول کرد. او نیز در پاسخ (به این فرمانده) گفت که شوهرش وعده داده بود.
«ظریفه»( زنی که قربانی تجاوز جنسی داعشیان در جوزجان شد) گفته است: « من به او گفتم که حالا پول نداریم، ولی اگر پیدا کردیم برایت خواهیم فرستاد. اما او قبول نکرد و گفت باید با یکی از مردانش ازدواج کنم و شوهرم را ترک کرده همراه آن‌ها بروم. وقتی (این خواسته آن‌ها را) رد کردم، افرادش طفل‌هایم را به اتاق دیگری برد و او تفنگی گرفت و گفت اکر همراهش نروم، مرا می‌کشد و خانه‌ام را تصاحب می‌کند و هرکاری از دستش برآمد در حقم انجام داد.»
با توجه به معیارهای خونین جنگ افغانستان، گروه تروریستی داعش با سربریدن مخالفانش و مجبور ساختن آن‌ها که روی مواد منفجره بنشینند، شهرت غرایی در خشونت کسب کرده است.
در عین حال، در حالی که ازدواج اجباری و تجاوز؛ از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های داعش در عراق و سوریه بوده، اما در افغانستان بسیار کم‌تر گزارش شده است.
دولت اسلامی عراق و شام ( داعش) برای اولین‌بار در ولایت ننگرهار در سال ۲۰۱۴ میلادی و در جنوب زابل ظاهر شد، از طرفی، در موجودیت تابوهای عمیق سنتی گزارش تجاوزهای جنسی برای زنان غیر ممکن است، به همین دلیل آمار آن را دشوار می‌سازد.
این گروه، با استفاده از راه‌های غیرقانونی و مخفیانه و جذب تروریستان خارجی و همچنین مردم محلی بیکار و مبارزه با نیروهای تحت حمایت امریکا و طالبان، حضور رو به رشد در ولایت جوزجان – هم مرز با ترکمنستان – جایی که «ظریفه» در آنجا زندگی می‌کند، دارد.
حمله به خانه ظریفه در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان، وی را مجبور کرد تا خانه‌اش را ترک گفته و به مرکز این ولایت شهر شبرغان پناه ببرد.
وی گفته است:« شوهرم یک دهقان بود و حالا نمی‌توانم با شوهرم و همسایگانم و دیگران روبه رو شوم. با وجود این خطر، آنجا را ترک کردم.»
۱۰ ماه اضطراب و ترس و نگرانی
«سمیرا» زن دیگری است که از ولسوالی درزاب فرار کرده و حالا در شبرغان زندگی می‌کند، او می‌گوید که تروریستان داعشی به خانه‌اش آمدند و دختر ۱۴ ساله‌اش را با خود برای فرمانده شان بردند.
او هم مانند ظریفه نمی‌خواست نام کاملش را به خاطر ننگی که علیه قربانیان خشونت‌های جنسی است، استفاده کند.
وی گفته است:« او (فرمانده داعش) با دخترم ازدواج نکرد و هیچ‌کس دیگر هم او را نگرفت، اما او بالایش تجاوز کرد و سربازان خود را نیز مجبور کرد این کار را انجام دهند و حتی قریه‌دار که با داعش است بالای او تجاوز کرد.»
سمیرا افزوده است:« دخترم ۱۰ ماه پیش گروه داعش بود، اما بعداً فرار کرد و حالا همراه ما است. ولی من به دلیل شرم به هیچ‌کس نمی‌توانم بگویم.»
داستان‌هایی که سمیرا و ظریفه گفته‌اند در ماه‌های اخیر مطرح شده است، چنانچه هزاران نفر از ولسوالی درزاب فرار کرده‌اند.
ذبیح‌الله مجاهد( خود را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند) سخنگوی گروه طالبان گفته است:« داعش مرتکب جنایت‌های بسیار در درزاب شده است که نمی‌توان گفت. داعش به هیچ اصول و قانون پایبند نبوده و شکی هم نیست، جنایت‌هایی که مردم در باره آن سخن می‌گویند، وجود نداشته باشد.»
گروه تروریستی داعش هیچ سخنگوی شناخته شده در افغانستان ندارد. اما این گزارش‌ها به طور گسترده توسط مقامات دولتی تایید شده است که می‌گویند این گروه تروریستی در حال وارد کردن ایدئولوژی کاملاً خشن خارجی است.
اسناد به دست آمده از سوریه در سال ۲۰۱۵ میلادی نشان داد که مغزهای متفکر گروه داعش، استفاده از اسیران زن را برای مقاصد جنسی طرح‌ریزی کرده‌اند.
محمد رامنش سخنگوی وزارت دفاع کشور با بیان این که درزاب تنها ولسوالی نیست که در آن تجاوز و برده‌گی جنسی از سوی دولت اسلامی گزارش شده، گفته است:« این [ایدئولوژی] کاملاً با فرهنگ و سنت‌های ما در تناقض قرار دارد.»
«کامله» باشنده ولسوالی درزاب گفته است که سه دختر از محلی که او در آنجا زندگی می‌کرد، ربوده شده است.
وی افزوده است:« وقتی داعش به منطقه ما آمد، همه می‌دانستند برای چه کاری آمده. آن‌ها دختر یا زن را از خانه می‌گرفتند و با خود می‌بردند. در ابتدا، آن‌ها می‌گویند که ما باید با آن‌ها ازدواج کنیم. اما پس از آن، زمانی که آن‌ها را بردند، بسیاری افراد داعش به زور بالای آن‌ها تجاوز می‌کنند.»

منبع: رویترز
نویسنده: جیمز مکینزی
برگردان: طاهر مجاب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا