آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

جنگ اطلاعاتی؛ اشغال افغانستان باید ادامه یابد!

چگونه سی آی ای دقیقاً نتیجه گرفت که نیم میلیون پول نقد از روسیه گرفته شده است و نه از عملیات قاچاق مواد مخدر طالبان؟ ارتش امریكا ادعا می‌کند كه ۶۰ درصد بودجه طالبان از تجارت تریاک حاصل می‌شود.

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
در روز نخست جولای، کمیته خدمات تسلیحاتی کانگرس امریکا به هدف منع توانایی دونالد ترامپ برای خروج سربازان از افغانستان رأی داد. دموکرات‌های کمیته مجلس همراه با جمهوری‌خواهان، از جمله لیز چنی (دختر دیک چنی، معمار جنگ) قانون اصلاحی مجوز دفاع ملی را به تصویب رساند که کانگرس را از هزینه پول برای خروج سربازان امریکایی از افغانستان منع می‌کند؛ مجموعه‌ای شرایط مبهم که منتقدین می‌گویند برای جلوگیری از خروج است. پس از آنکه سی آی ای ادعا کرد روسیه به گروه‌های وابسته به طالبان امتیاز داده تا سربازان امریکایی را از بین ببرد، بدون هیچ بحث عمومی، ایالات متحده اکنون می‌تواند به اشغال خود ادامه دهد.
شواهد چیست؟ جنرال جان نیکلسون حدس زد که روسیه در سال ۲۰۱۷ طالبان را مسلح می‌کرد. در اپریل ۲۰۱۹، سه نظامی امریکایی در حمله‌ای که طالبان مسئولیت آن را به عهده گرفتند، کشته شد. مقامات اطلاعاتی ناشناس (امریکا) معتقد بودند که روسیه ممکن به شبه‌نظامیان امتیاز داده باشد تا به نیروهای امریکایی حمله کنند.
در ماه مارچ ۲۰۲۰، سی آی ای به این نتیجه رسید که روسیه این امتیازات را پرداخت کرده است. آن‌ها شهادت شبه‌نظامیان اسیر شده را ذکر کردند که در عملیاتی بر یک پوسته طالبان دستگیر شدند و نیم میلیون پول نقد نیز از آن‌جا به دست آمد.
همین است. این تمام آن چیزی است که امریکایی‌ها باید بدانند.
مخالفت آژانس امنیت ملی امریکا با ارزیابی سی آی ای به ندرت منعکس شد که می‌گوید: «این اطلاعات تأیید نشده و مقامات استخباراتی روی آن توافق ندارند».
علاوه بر این، وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که «تا به امروز، وزارت دفاع هیچ مدرک اثبات کننده‌ای برای اعتباردهی به ادعاهای اخیر نیافته است». امریکایی‌ها حرف سیا (سی آی ای) را مانند انجیل می‌پندارند.
چگونه سی آی ای دقیقاً نتیجه گرفت که نیم میلیون پول نقد از روسیه گرفته شده است و نه از عملیات قاچاق مواد مخدر طالبان؟ ارتش امریكا ادعا می‌کند كه ۶۰ درصد بودجه طالبان از تجارت تریاک حاصل می‌شود.
آیا نیم میلیون دالر پول نقد از فروش تریاک نیست؟ این شبه‌نظامیان اسیر شده چه کسانی هستند که ادعا کردند روسیه برای کشتن سربازان امریکایی پول پرداخته است؟ آیا این شبه‌نظامیان توسط سی آی ای شکنجه شده‌اند؟ سیا بزرگ‌ترین برنامه شکنجه در جهان را دارد. آیا این اطلاعات معتبر است یا تحت شرایط مشکوک به دست آمده؟ چطور ما باید بدانیم که شبه‌نظامیان این ادعا را مطرح کردند؟
بنیاد این ارزیابی نیز پرسش‌ برانگیز است. امریکایی‌ها باید فرض کنند که طالبان را باید وادار به حمله علیه سربازان این کشور کرد. ایالات متحده حدود ۲۰ سال می‌شود که افغانستان را اشغال کرده است. جنگ در افغانستان منجر به کشته شدن ۲ هزار و ۴۰۰ سرباز امریکایی و ۳۸ هزار و ۵۰۰ فرد ملکی شده است. نیروهای امریکایی طی ۱۹ سال گذشته مورد حمله طالبان و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی قرار گرفته است. این هزینه اشغال است.
وقتی بیش از ۳۸ هزار و ۵۰۰ غیرنظامی کشته شده است، پس خانواده‌هایی که اعضای فامیل خود را از دست داده‌اند، خیلی زیاد است. روسیه نیازی ندارد به طالبان یا هر گروهی دیگر برای حمله به سربازان امریکایی امتیاز دهد. این نیازی به توضیح ندارد.
بیشتر لیبرال‌های احزاب امریکا از عدم اقدام ترامپ در واکنش به ادعاهای نامعتبر علیه روسیه ناراحت شدند، اما علیه بمب‌هایی که دولت ترامپ بر سر مردم افغانستان فرود آوردند، هیچ موضعی نگرفتند.
فرماندهی مرکزی قوای هوایی ایالات متحده در گزارشی بیان نمود که ایالات متحده در ماه‌های سال ۲۰۱۹ نسبت به هر زمان دیگر، بیشترین بمب‌ها را در افغانستان انداخته است.
این بمباردمان‌ها باعث افزایش تلفات افراد ملکی شد. تنها در یک مورد، دست‌کم ۳۰ کشاورز در یک حمله هوایی کشته شدند و هیچ شبه‌نظامی آسیب ندید. خشم علیه این اقدام کجاست؟ بازی آخر، مرگ بیشتر و اشغال بیشتر است.
این رسوایی جدید که از سویی سی آی ای تحریک می‌شود نیز به راحتی اذهان را از رسوایی واقعی ترامپ در افغانستان منحرف می‌کند. در ماه جون، ترامپ دستور اجرایی اعمال تحریم علیه کارمندان دادگاه بین‌المللی کیفری را امضا کرد.
دادگاه بین‌المللی کیفری جنایات جنگی را در افغانستان مورد تحقیق قرار می‌دهد. تحقیقات آن شامل جنایات جنگی احتمالی امریکا است. این امر ممکن شامل مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز شود.
پمپئو شخصاً در خطر قرار دارد، زیرا این دادگاه ممکن از فعالیت‌های اشتباه وی هنگامی که رییس سی آی ای بود، پرده برداری کند.
هیچ یک از این وحشی‌گری‌ها باعث نگرانی نومحافظه‌کاران و لیبرال‌ها نسبت به ترامپ نشد. ترامپ به دلیل گفت‌وگو با طالبان و اقدام برای کاهش حضور نیروهای امریکایی سرزنش می‌شود. بعد از چهار سال هیستری روسیه، تنها توضیح برای اقدامات ترامپ، سر تسلیم فرود آوردن به روسیه است. مردم ملکی افغانستان هیچ مهم نیست، ترامپ باید دوباره به افغانستان تجاوز کند تا پوتین را متوقف کند یا اینکه یک خائن خواهد بود!
لیبرال‌های احزاب فقط کورکورانه خط سی آی ای را دنبال می‌کنند. تلاش برای تخریب مذاکرات با طالبان و جلوگیری از خروج نیروها از افغانستان مؤثر بود.
«این مقاومت» فقط به ادامه اشغال افغانستان برای دستیابی به امتیازهای سیاسی ناچیز کمک می‌کند و سی آی ای از آن‌ها به خاطر «میهن‌پرستی» سپاس‌گزاری خواهد کرد.

نویسنده

بن باربور

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا