آخرین اخبارافغانستانتحلیلجهانسیاست

به رغم حملات طالبان، ترامپ از افغانستان خواهد رفت؟

آقای خلیلزاد و جنرال اسکات میلر فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان قرار است این هفته با نمایندگان طالبان در قطر ملاقات کنند تا بر گام‌های ضروری برای آغاز گفت‌وگوهای میان‌افغانی، به شمول کاهش قابل توجه خشونت‌ها تأکید کنند.

سخت است با زلمی خلیلزاد دیپلوماتی که برای برقراری صلح در افغانستان به نمایندگی از دولت ترامپ تلاش می‌کند، همدردی نمکنیم. وی با وظیفه تقریباً ناممکن قانع کردن حکومت بی‌میل و منقسم افغانستان برای مذاکره با شورشیان بی‌رحم مواجه است. به نظر می‌رسد رییس جمهور ترامپ مایل است دستور خروج نیروهای امریکایی را بدون توجه به این که آیا دیپلوماسی موفق می‌شود یا خیر، صادر کند. این امر آقای خلیلزاد را مجبور به هشدار دادن به حکومت افغانستان کرده تا با وجود حضور شمار قابل توجهی از نیروهای ناتو و امریکا، بهتر عمل کند.
فشار ناخوشایند کاهش ۱ میلیارد دالر کمک ایالات متحده به نظر می‌رسد آخر هفته پرداخت شود، وقتی رییس جمهور اشرف غنی و رقیب سیاسی اصلیش عبدالله عبدالله با تشکیل حکومت به توافق رسیدند و بن‌بست طولانی‌مدت انتخابات سال گذشته را پایان دادند. آقای غنی مجری باقی می‌ماند و آقای عبدالله گفت‌وگوهای صلح را رهبری خواهد کرد. با این حال، با توجه به ادامه و افزایش حملات خونین طالبان – به شمول حمله بر شهر کندز – که یکی از تعهدات شورشیان را برای عدم محاصره مراکز ولایات نقض می‌کند، این گفت‌وگوها (میان‌افغانی) بسیار دور به نظر می‌رسد.
هفته گذشته، به دنبال حملات تروریستی، به شمول حمله بر مادران و نوزادان در بخش نسایی ولادی، آقای غنی به ارتش افغانستان دستور عملیات‌های تهاجمی را داد. آقای خلیلزاد ادعای حکومت (افغانستان) را مبنی بر دست داشتن طالبان در این حمله رد کرد و گفت اطلاعات امریکا به گروه داعش که طالبان آن را دشمن خود می‌داند، اشاره دارد. با این وجود، به عنوان موضوع عملی، قتل عام باعث شده است که آقای غنی شرط طالبان را برای آغاز مذاکرات فراهم نکند، یعنی آزادی حدود ۴ هزار زندانی (طالبان) از جمله تعدادی از فرماندهان ارشد.
هفته گذشته، آقای خلیلزاد در واشنگتن گفت در حالی که حملات طالبان «روحیه» توافق‌نامه‌ای را که در ۲۹ فبروری با ایالات متحده امضا کرده، نقض می‌کند، اما تا حدود زیادی به این توافق‌نامه عمل کرده‌اند، از حمله خودداری از هدف قرار دادن نیروهای امریکایی. دولت ترامپ از جانب خود به خروج نیروها که تا اواسط ماه جولای به ۸ هزار و ۶۰۰ تن خواهد رسید، ادامه داده است. نماینده امریکا استدلال می‌کند که با توجه به عزم آقای ترامپ برای «ختم بار مسئولیت افغانستان» ادامه توافق صلح با شورشیان تنها گزینه است و اینکه رهبران طالبان شاید تاکنون تمایل خود را ثابت نکردند؛ آن‌ها به وی گفته‌اند که نمی‌خواهند کشور به سوریه دیگر تبدیل شود.
به گفته وزارت خارجه، آقای خلیلزاد و جنرال اسکات میلر فرمانده امریکا در افغانستان قرار است این هفته با نمایندگان طالبان در قطر ملاقات کنند تا بر گام‌های ضروری برای آغاز گفت‌وگوهای میان‌افغانی، به شمول کاهش قابل توجه خشونت‌ها تأکید کنند. اگر آقای ترامپ واضح می‌ساخت که تا زمانی که گفت‌وگوها آغاز نشود و آتش‌بس برقرار نگردد، خروج نیروها اتفاق نمی‌افتد، آن‌ها (خلیلزاد و میلر) چانس بهتری برای موفقیت داشتند. همان‌طور که است، طالبان باید منتظر بمانند و ببینند که آیا آقای ترامپ تصمیم دارد تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، دستور خروج نیروهای باقی مانده امریکایی را از افغانستان می‌دهد یا خیر – بدون در نظر گرفتن عواقب آن برای ملتی که سرنوشتش چندان موجب نگرانی وی نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا