آخرین اخبارافغانستانتحلیلچینسیاست

جنگ برنده ندارد؛ به نشست پکن فکر کنید!

پکن یک فرصت بزرگ برای آتش‌بس و برقراری صلح پایدار در کشور است. در این نشست نیاز است که طالبان با استفاده از فرصت با حکومت افغانستان گفت‌وگو.

روند صلح؛ پروسه‌ای که با فراز و فرود‌ها به مرحله‌ حساسی رسیده است و در تازه‌ترین اقدام، حکومت افغانستان برای تبارز حسن‌نیتش در این پروسه، حاضر به مبادله انس حقانی و دو عضو دیگر این شبکه با استادان خارجی دانشگاه امریکایی افغانستان که در اسارت طالبان به سر می‌برند، شد.
آزادی این زندانیان، یکی از مطالباتی بود که طالبان در چندین دور نشست با امریکا و مسکو مطرح کرده بودند و حکومت افغانستان امیدوار است که با آزادی آنان، طالبان همزمان با آزادی دو استاد خارجی، برای مذاکره بین‌الافغانی و رو در رو با محوریت حکومت حاضر شوند. گزارش‌ها می‌رساند که طالبان تاکنون این دو استاد خارجی را آزاد نکرده و انس حقانی نیز دوباره به زندان بگرام برگردانده شد.
در کنار آن، گروه طالبان تاکنون هرنوع گفت‌وگو با حکومت افغانستان را رد کرده و حاضر نشده‌اند که تن به مذاکره میان‌افغانی دهند. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو می‌گوید که برای دستیابی به صلح، طالبان باید تمایل واقعی به سازش برای دستیابی به توافق صلح معتبر را در عمل نشان دهند. او گفت که بهترین راه برای ایجاد شرایط یک راه حل صلح آمیز مذاکره در افغانستان ارسال این پیام واضح به طالبان است که آنها در میدان نبرد پیروز نخواهند شد.
همانگونه که یادآور شدیم حکومت افغانستان با آزادی انس حقانی، انعطاف و حسن‌نیت خود را در مورد صلح نشان داده، انتظار می‌رود که طالبان نیز با حاضر شدن در پای میز مذاکره، با حکومت به گفت‌وگو بنشینند تا بحران موجود در کشور حل گردد. جنگ پدیده‌ای منفور است که برنده و بازنده ندارد و مبنای آن بر اساس کشتار و ناکامی گذاشته شده است. از همین رو در میدان جنگ دولت و طالبان، پیروزی وجود نخواهد داشت و بهتر است که به این غائله نفرین‌شده نقطه پایان گذاشته شود.
با این حال، وزارت دولت در امور صلح از برگزاری نشست بین‌الافغانی پکن در چند روز آینده خبر می‌دهد. این نهاد اعلام کرد که گفت‌وگوهای میان‌افغانی صلح پکن در روزهای آینده تدویر می‌گردد و امیدوار است که این نشست ممد روند صلح افغانستان واقع شود.
قبل از این فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیت گفته بود: ما عزم خود را برای همراهی با فرایند مذاکره متعلق به افغانستان و تحت رهبری افغانستان تأکید می‌کنیم که امیدواریم به زودی بین دولت و طالبان آغاز شود و همچنین امیدواریم مذاکرات طالبان و ایالات متحده به زودی اتفاق بیفتد.
طالبان همانند نشست‌های مسکو و دوحه تاکید کرده‌اند که در نشست پکن نیز اشتراک کنندگان از آدرس شخصی خویش حرف خواهند زد و به نمایندگی از کابل خبری نیست، اما این نکته را نباید از یاد برد که پکن یک فرصت بزرگ برای آتش‌بس و برقراری صلح پایدار در کشور است. در این نشست نیاز است که طالبان با استفاده از فرصت با حکومت افغانستان گفت‌وگو کنند و از افکار واهی مذاکره با طالبان برای مشروعیت‌گیری و کسب امتیاز بیشتر بپرهیزد. بحران موجود در افغانستان پدیده منفوری‌ست که از سوی برخی کشورهای منفعت‌طلب و استعمارگر پدید آمده و اگر طالبان همچنان به لجاجت ادامه دهند، بحران، عمیق‌تر شده و حتی دامنه آن می‌تواند افغانستان را به جنگ‌های خونین و صد سال عقبگرد سوق دهد.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا