آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

جوزای سال پنجم، چالش تازه رییس جمهور غنی

تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شش ماه فاصله داریم. اگر حکومت پس از اول جوزا نتواند به کار خود ادامه دهد، نیاز خواهد بود که یک اداره سرپرست روی کار آید.

جریان‏های سیاسی و دسته‏های انتخاباتی به تازگی تاکید کرده‏اند که پس از اول جوزا ادامه حکومت وحدت ملی به رهبری محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله مشروعیت ندارد.
۱۱ دسته انتخاباتی با صدور یک اعلامیه‏ای مشترک اعلام کرده‏اند که پس از اول جوزا موعد حقوقی و قانونی حکومت کنونی به پایان می‏رسد.
تیم انتخاباتی « صلح و اعتدال» بیشتر از هر تیم انتخاباتی روی موضوع تاکید دارد. عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و از اعضای دسته انتخاباتی صلح و اعتدال، چندی پیش در مراسمی در شهر مزار شریف گفت که پس از اول جوزا ادامه کار حکومت کنونی مشروعیت ندارد و به حکومت اجازه نخواهند داد که پس از این تاریخ به کار خود ادامه دهد.
رییس جمهور غنی تاکنون در این مورد ابراز نظری روشن و رسمی نداشته اما، سخنگویان ریاست جمهوری به گونه غیر مستقیم در برابر این خواست جریان‏ها و دسته‏های انتخاباتی واکنش نشان داده‏اند.
بدون شک جوزا چالش تازه رییس جمهور غنی است و دیده شود که خواست مخالفان سیاسی ریاست جمهوری به کرسی می‏نشیند یا از آقای غنی.
رییس جمهور غنی در تمامی مباحث به شمول بحث انتخابات ریاست جمهوری و روند گفت‏وگوی‏های صلح با طالبان حاشیه رفته است و بی‌مورد نیست بگویم که آقای غنی منزوی گردیده است.
در مباحث انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در ششم ماه میزان برگزار شود، رییس جمهور متهم به کمپاین زود هنگام و سو استفاده از امکانات دولتی است.
در خصوص برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح نیز آقای اشرف غنی به انزوا رفته است. تمامی جریان‏ها و دسته‏های انتخاباتی برگزاری این جرگه را تحریم کرده‏اند.
اندر باب هیئت اعزامی حکومت به نشست دوحه هم جریان‏های سیاسی و دسته‏های انتخاباتی واکنش منفی نشان داده‏اند.
حتا گروه طالبان هیئت اعزامی حکومت به نشست قطر را مسخره کرده است.
گزارش‌هایی وجود دارد که رییس جمهور غنی در لویه جرگه مشورتی صلح با نمایندگان مردم بحث ادامه کار حکومت را مطرح خواهد ساخت.
از قراین روشن است که موضوع ادامه کار حکومت پس از اول جوزا، رییس جمهور غنی را نگران ساخته است.
زلمی خلیل‏زاد نماینده ویژه ایالات متحده امریکا زیاد طرف‏دار برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح نیست. امریکا برای رسیدن به صلح عجله دارد و خواهان شکل گیری اجماعی برای صلح در افغانستان است.
امریکا از مذاکرات حکومت‏محور با طالبان حمایت می‏کند، اما روی این مسئله هم تاکید دارد که جریان‏های سیاسی نیز شامل این گفت‏وگو‏ها باشند. چیزی که رییس جمهور غنی همچنان با آن مخالف است.
آقای غنی نمی‏خواهد که در روند گفت‏وگوهای صلح مخالفان سیاسی‏اش بیشتر داخل قضیه باشند.
در پایان ماه حمل قرار داریم و تا جوزا اندکی دیگر باقی مانده است. اگر در لویه جرگه مشورتی صلح مذاکرات حکومت‏محور با طالبان فیصله شود، روشن نیست چه خواهد شد.
تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شش ماه فاصله داریم. اگر حکومت پس از اول جوزا نتواند به کار خود ادامه دهد، نیاز خواهد بود که یک اداره سرپرست روی کار آید.
استدلال نویسنده این است که اگر اوضاع همین طور پیش برود و رییس جمهور غنی روند گفت‏وگوی‏های صلح را نیز به انحصار خود در آورد، ادامه کار حکومت به یک جنجال دیگر مبدل خواهد شد و برای کشور پیامد‏های بسیار خطرناکی خواهد داشت.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا