آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

حاصلات انار قندهار به ۱۵۰ هزار تُن رسید/ افزایش ۲۵ هزار تنی در یک سال

آموزش باغداران، کنترول بیماری‌های گیاهی و تجویز دوا و بسترسازی برای فروش حاصلات باغداران از کارهای دیگری است که در جریان سال جاری در این ولایت انجام شده است.


ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت قندهار خبر می‌دهد که حاصلات باغ‌های انار این ولایت نسبت به سال گذشته از لحاظ کمیت بیش‌تر و از لحاظ کیفیت بهتر شده است.
به گزارش خبر گزاری دید، سیدحفیظ‌الله سیدی رییس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت قندهار می‌گوید که امسال از باغ‌های انار این ولایت ۱۵۰ هزار تُن انار برداشته شده است. این در حالی است که اندازه‌ حاصلات انار قندهار در سال گذشته، ۱۲۵هزار متریک تُن بود و امسال ۲۵ هزار تن حاصلات باغ‌های انار قندهار افزایش یافته است.
به گفته‌ او، تا حال ۲۶ هزار و ۵۶۴ تُن از حاصلات انار قندهار به بیرون از کشور صادر شده است. خریداران انار خوش‌نام قندهار، پاکستان، امارات متحده‌ عربی و هندوستان هستند. از میان ۲۶ هزار و ۵۶۴ تُن صادرات انار، بیش از ۵۰ تن آن به دبی، ۳۰ تن به هندوستان و بقیه به پاکستان صادر شده است.
در پی تلاش‌های وزارت زراعت و مردم قندهار در جریان سال‌های اخیر، بیش از هشت هزار هکتار از زمین‌های این ولایت، باغ انار ساخته شده است. ولسوالی‌های ارغستان و ارغنداب بیش‌ترین انار قندهار را تولید می‌کنند.
به گفته‌ رییس زراعت قندهار یک سیر انار در بازارهای داخلی قندهار تا ۳۰۰ افغانی فروخته می‌شود. در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار باغدار در این ولایت، مصروف کاروبار پرورش باغ‌های انارند.
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به خاطر ترویج و گسترش باغ‌های انار در قندهار در جریان سال جاری بیش‌تر از دو هزار و ۵۰۰ جریب زمین را باغ انار ساخته است.
آموزش باغداران، کنترول بیماری‌های گیاهی و تجویز دوا و بسترسازی برای فروش حاصلات باغداران از کارهای دیگری است که در جریان سال جاری در این ولایت، از سوی وزارت زراعت صورت گرفته است.
گونه‌های مختلفی از میوه‌ها در قندهار وجود دارد. انار قندهار، شهرت جهانی دارد. تلاش‌های وزارت زراعت و علاقه‌مندی مردم سبب شده تا قندهار، شاهد پیش‌رفت‌های چشم‌گیر در این عرصه باشد.

رسول شهزادـ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا