آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

حاصلات بادام سمنگان ۳۰ درصد افزایش یافته است

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت سمنگان می‌گوید که امسال میزان حاصلات بادام این ولایت در مقایسه با سال گذشته، حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.


ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت سمنگان می‌گوید که امسال میزان حاصلات بادام این ولایت در مقایسه با سال گذشته، حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری دید، به گفته‌‌ ریاست زراعت سمنگان در سال جاری حدود چهار هزار و ۱۵۲ متریک تُن بادام در این ولایت برداشت شده است.
محمد ‌رحمان ارغندیوال رییس اداره زراعت سمنگان گفت که مساحت ‌باغ‌های بادام در این ولایت به چهار هزارو ۸۸۵ هکتار زمین می‌رسد که از این مساحت ۸۹۰ جریب آن در جریان سال جاری در ولسوالی «حضرت‌سلطان» و شهر «ایبک» مرکز این ولایت ساخته شده است.
آقای ارغندیوال گفت:« حاصل بادام ما امسال به چهار هزار و ۱۵۲ متریک تُن رسیده است. در جریان سال جاری بیش ‌از ۱۱ ‌هزار تن را آموزش‌های باغداری دادیم. ایجاد قطعات نمایشی برای آشنایی باغداران به باغداری معیاری و استخدام کارمندان مسلکی بخش دیگری از کار ما است که در طول سال برای رشد باغداری انجام دادیم.»
براساس تخمین‌ها، دهقانان ولایت سمنگان بیش از یک میلیارد و هفت‌صد میلیون افغانی از بابت فروش محصولات بادام به‌دست خواهند ‌آورند.
بادام سمنگان از شهرت جهانی و کیفیت عالی برخوردار است. وزارت زراعت در تلاش است تا در کنار دیگر فعالیت‌هایش، صنعت پرورش باغ‌های بادام را در این ولایت توسعه بدهد. نوعیت‌ بادام سمنگان شامل ستاربایی چوبکی، ستاربایی مخملی، قهار بایی، عبدالواحدی، مجیدی، قنبری، خیر‌الدینی، شکر‌بایی، کف، کف صندوقی و مروج تولید است. سال گذشته باغ‌های بادام این ولایت به چهار هزار و ۸۳۹ هکتار بالغ می‌گردید و از این ساحه در حدود سه‌هزار متریک تن حاصل برداشته شده بود. مقدار زیادی از بادام سمنگان در داخل کشور مصرف و یک بخش آن هم به هندوستان صادر می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا