آخرین اخبارفرهنگ و دانش

حزب کمونست چین سینمای ملی را توسعه می‌دهد

چین در حال برنامه‌ریزی برای انتخاب ۵ هزار سالون سینما در سراسر کشور است تا فلم‌های با موضوعات ملی و پروپاگاندا (تبلیغاتی) را به نمایش بگذراند و همچنین با تکت‌های تخفیف‌دار، فروش عمده تکت و دیگر تمهیدات به گیشه این فلم‌ها کمک کند.
این تعداد سینما تقریباً ۱۰ درصد کل سینماهای چین را تشکیل می‌دهد و برای هر شهر بزرگ، ولایت و نواحی خودمختار سهمیه‌بندی تعیین می‌شود تا چنین فلم‌هایی در سراسر این کشور نمایش داده شود.
اطلاعیه‌ای که از سوی نهاد تنظیم کننده سینمای ملی چین منتشر شده، می‌گوید این سیاست جدید قصد دارد فلم‌های خاصی را در دوران خاصی توسعه دهد تا «پیشقراول سینمای مردمی» شکل گیرد.
به نوشته هالیوود ریپورتر این یادآور اصطلاحات و ادبیاتی است که در دوران «مائوتسه‌تونگ» بنیانگذار جمهوری خلق چین کمونیستی استفاده می‌شد.
در این بیانیه که با ابتکارهای جدید حزب کمونیست چین هماهنگی دارد، سیاست جدید می‌خواهد «افکار را هدایت کند و مردم را آموزش دهد».
چین دومین بازار بزرگ سینمای جهان را بعد از امریکا در اختیار دارد و در سال ۲۰۱۷ گیشه این کشور ۱۳٫۵ درصد رشد داشت و فروش فلم‌ در آن‌ها به ۸٫۶ میلیارد دالر رسید.
سهم فلم‌های چینی از این مبلغ قابل توجه ۵۴ درصد بود و فلم اکشن «جنگجوی گرگ ۲» پرفروش‌ترین فلم سال در گیشه چین شد.
حالا به نظر می‌رسد حزب کمونیست حاکم بر چین می‌خواهد تولید فلم‌های بیشتری با موضوعات میهن پرستانه را تشویق کند و بر فلمنامه‌ها و مجوزهای فلمبرداری کنترول بیشتری داشته باشد.
مسئولان دولتی این حزب به شکل مداوم تاریخ اکران و آمار فروش فلم‌ها را تغییر می‌دهند و تعداد فلم‌های خارجی اکران شده در گیشه این کشور را محدود می‌کنند و گاهی نمایش برخی فلم‌های غیرچینی در این کشور ممنوع می‌شود.
گفتنی است که هرچند جمهوری خلق چین از نگاه اقتصاد به بازار آزاد رو آورده ولی از نظر سیاسی همچنان به سیستم تک‌حزبی و کمونستی اداره می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا