آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

حمایت همه جانبه از افغانستان؛ اروپا تشکیل جلسه داد

شورای اتحادیه اروپا به ریاست جوزف بورل مسئول سیاست خارجی این اتحادیه با حضور ۲۷ وزیر خارجه در رابطه به افغانستان تشکیل جلسه داده و بر موضع حمایتی خود نسبت به حکومت و مردم افغانستان تأکید کردند.

شورای اتحادیه اروپا به ریاست جوزف بورل مسئول سیاست خارجی این اتحادیه با حضور ۲۷ وزیر خارجه در رابطه به افغانستان تشکیل جلسه داده و بر موضع حمایتی خود نسبت به حکومت و مردم افغانستان تأکید کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، شورای اتحادیه اروپا امروز جمعه(۹ جوزا) در بیانیه‌ای می‌گوید، اعضای شورای این اتحادیه در مورد افغانستان بحث و تبادل نظر کرده و پالیسی جدیدی را پیرامون آتش‌بس دایمی، حفظ دستاوردها، حقوق زنان و شرایط کمک به افغانستان اتخاذ نموده است.
اتحادیه اروپا بر تعهد سیاسی خود برای حمایت از مردم افغانستان در مسیر صلح، امنیت، ثبات، دموکراسی، رفاه و خودکفایی پافشاری کردند.
در بیانیه‌ آمده است که اروپاحمایت سیاسی و مالی خود را برای اطمینان از حفاظت و ترویج اصول جمهوری، دموکراسی و مبتنی بر ارزش‌ها تنظیم خواهد کرد.
نتایج و استنتاج این شورا همچنین تأکید می‌کند که حمایت اتحادیه اروپا از حل و فصل سیاسی که منجر به صلح و سازش پایدار شود، باید بر اساس دستاوردهای دموکراتیک و دستاوردهای ۱۹ سال گذشته استوار باشد.
این شورا در نتیجه‌گیری خود، از طالبان خواسته است تا اعتماد و اطمینان ایجاد كنند و اجازه دهند كه بی‌درنگ مذاكرات میان‌افغانی براساس تعداد کافی زندانیان آزاد شده آغاز شود.
بیانیه این اتحادیه می‌افزاید: «طالبان باید هم به روحیه و هم به مفاد توافق‌نامه دوجانبه خود با دولت امریکا که در ماه فبروری در دوحه امضا شد، احترام بگذارد. در این رابطه، اتحادیه اروپا حمله بر امکانات و پرسونل صحی و بشردوستانه، به شمول حمله وحشیانه بر شفاخانه دشت برچی (۱۲ می) را به شدت محکوم می‌کند».
این اتحادیه همچنان خواستار برقراری فوری آتش‌بس در افغانستان شده و از تمام طرف‌های سیاسی خواست برای مهار همه‌گیری ویروس کوید-۱۹ همکاری کنند.
نتیجه‌گیری این اتحادیه تأکید کرد که اروپا آماده است حمایت سیاسی و مالی خود را به مردم افغانستان از این طریق فراهم کند:
۱) حمایت از کنفرانس جنوا
۲) تقویت کمک‌های اتحادیه اروپا برای مقابله با همه‌گیری کوید-۱۹
۳) استفاده از تمام ابزارهای ممکن در همکاری با سازمان ملل، ناتو و شرکای منطقه‌ای برای کمک به ثبات افغانستان
۴) حمایت از اصلاحات نهادی و ایجاد ظرفیت و اعتمادسازی، به شمول سکتور امنیتی و دفاعی بر اساس اصول حکومت‌داری دموکراتیک و حقوق بشر
۵) کمک به ادغام مجدد جنگجویان سابق و همچنین خانواده‌های آنان، قربانیان جنگ و آسیب‌پذیرترین افراد از جمله از طریق برنامه‌های تخصصی حمایت از کودکان
۶) ترویج همکاری‌های منطقه‌ای، ثبات، صلح، تجارت و اتصال پایدار در راستای «اتصال اروپا و آسیا – ایجاد بلوک برای استراتژی اتحادیه اروپا» توافق شده از سوی شورای امور خارجه در اکتوبر سال ۲۰۱۸

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا