آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

حنیف اتمر: جنگ محدود در جغرافیای افغانستان نخواهد ماند

خبرگزاری دید: وزیر امور خارجه کشور می‌گوید که جنگ افغانستان در جغرافیای داخلی محدود نخواهد ماند و اثرات آن بر منطقه و جهان نیز گسترش خواهد یافت. او در مصاحبه با نشریه فارین پالیسی افزوده که کشورها نباید تمایزی میان گروه‌های تروریستی قایل شود و به گفته او تروریزم، خوب و بد ندارد.


امحمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور گفته که افغانستان و امریکا می‌دانند که طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر یک تهدید قوی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان هستند.
او در ادامه طالبان را به وعده‎شکنی متهم کرده و گفته است که این گروه «به تعهدات خود در توافق‌نامه دوحه پابند نیست در حالی‌که ما با تمام ایمانداری به آن عمل کردیم».
اتمر علاوه کرده که هدف طالبان از جنگ، خروج سربازان خارجی از افغانستان نیست، بلکه آنان می‌خواهند تا «امارات اسلامی» را دوباره احیا کنند.
وزیر خارجه گفته است که طالبان پس از آغاز خروج نیروهای خارجی به حملات شان شدت بخشیده و باعث شده تا بیش از ۳۵ هزار نفر کشته شوند که به گفته او، ۳۰ درصد قربانیان غیرنظامیان هستند.
او افزوده است که حملات طالبان منجر به آوارگی بیش از ۲۰۰ هزار نفر از شده‌ است.
وزیر امور خارجه در ادامه در مورد نقش پاکستان در روند صلح افغانستان گفته است که اگر این کشور به صلح و ثبات منطقه‌ای باور دارد، باید در این راستا همکاری کند.
او بر نقش چین و پاکستان برای تشکیل اجماع منطقه‌ای به هدف حمایت از صلح افغانستان تأکید کرده و گفته است که چین به امریکا و دیگر بازیگران در منطقه و جهان واضح کرد که افغانستان مکان همکاری برای منافع مشترک دو طرف است و باید از آن بهره ببرد.
اتمر در پاسخ به پرسش فارین پالیسی در مورد مواد مخدر گفته است که درآمد حاصل از مواد مخدر منبع اصلی درآمدزایی برای شورشیان در افغانستان است.
او گفته است: «گاهی اوقات گیج می شوید که آیا این جنگ به خاطر افغانستان است یا مواد مخدر و عواید جنگ. البته کسانی هستند که افغانستان را نه برای افغان ها بلکه برای مواد مخدر و تروریزم بین‌المللی می‌خواهند».
اتمر علاوه کرده که «این وضعیت شرایط مساعدی برای جرائم سازمان یافته و شورش و فعالیت های خرابکارانه عناصر ذی‌نفع ایجاد می‌کند».
او تاکید کرده که هیچ کشوری بیش از افغانستان از مواد مخدر آسیب ندیده و زیان نکرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا