آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاستصلح

صلح و اعتدال:

حکومت به رفتار خصمانه علیه دسته‌های رقیب خاتمه دهد

دسته انتخاباتی صلح و اعتدال با نشر اعلامیه‌ای نسبت به اقدامات اخیر حکومت در برابر برخی شخصیت‌ها و تیم‌های انتخاباتی واکنش نشان داد.

دسته انتخاباتی صلح و اعتدال با نشر اعلامیه‌ای نسبت به اقدامات اخیر حکومت در برابر برخی شخصیت‌ها و تیم‌های انتخاباتی واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری دید، دسته انتخاباتی صلح و اعتدال با نشر اعلامیه‌ای از حکومت خواسته که به رفتار خصمانه علیه تیم‌های رقیب خاتمه دهد.
در این اعلامیه آمده است که عزل محمد محقق و محاصره خانه جنرال جرئت از نمونه‌های بارز رفتار خصمانه حکومت علیه دسته انتخاباتی صلح و اعتدال است.
متن کامل اعلامیه:
اقدامات خصمانه حکومت علیه رقبای سیاسی باید به صورت فوری خاتمه داده شود!‌
۲۳ دلو ۱۳۹۷
در چند ماه گذشته رهبری حکومت برخلاف قانون، برنامه‌ای را به منظور خالی ساختن دستگاه دولت از رقبای سیاسی٬ به خصوص اعضا و طرفداران تیم «صلح و اعتدال» و همچنان مقرر کردن عوامل و مهره‌های سیاسی و انتخاباتی تیم حاکم روی دست گرفته است. علاوه بر عزل چندین وزیر٬ مشاور رییس جمهور٬ والی و تعداد زیاد دیگر از پُست‌های پایین‌تر به اتهام هواخواهی تیم صلح و اعتدال٬ ما همچنان شاهد مقرری‌های متعدد بوده‌ایم که به هدف جابجایی مهره‌های طرفدار رییس جمهور در پُست‌های کلیدی به منظور زیر تاثیر قرار دادن انتخابات٬ صورت گرفته‌ است. صدور فرمان غیرقانونی رییس جمهور در مورد عزل محترم استاد حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی به دلیل سهم‌گیری در تکت انتخاباتی صلح و اعتدال را می‌توان به عنوان مشت نمونه خروار ثبوتی بر مدعا تلقی نمود.
همچنان٬ علاوه بر عزل و نصب‌های سیاسی دستگاه ریاست جمهوری برخی گام‌های دیگر را نیز به عنوان اعمال فشار بالای شخصیت‌هایی که متحد تیم صلح و اعتدال و یا رقیب تیم حاکم‌اند٬ عملی نموده است که یک نمونه نگران کننده آن استرداد تسهیلات امنیتی از رجال برجسته کشور می‌باشد. تامین امنیت رجال برجسته کشور٬ شخصیت‌هایی که طی سال های متمادی در خدمت وطن نقش داشته و به همین دلیل از نظر امنیتی آسیب پذیرند٬ مکلفیت قانونی دولت می‌باشد. بناءً قطع تسهیلات امنیتی از رجال برجسته نه تنها خلاف قانون بلکه بازی با زندگی شهروندان کشور پنداشته می‌شود. اقدام زورگویانه که دو روز قبل علیه محترم جنرال دین محمد جرأت٬ معاون سابق شورای امنیت جمهوری اسلامی افغانستان و رییس شورای انسجام احزاب ملی و جهادی کشور صورت گرفت٬ از دید ما بخشی از برنامه وسیع اعمال فشار علیه اعضای برجسته و طرفداران تیم صلح و اعتدال می‌باشد.
بنابراین٬ ما در حالی که تمام اقدامات خصمانه حکومت را علیه اعضاء و طرفداران تیم صلح و اعتدال تقبیح می‌کنیم و خواهان قطع فوری چنین اقدامات هستیم٬ موارد ذیل را قابل تأکید می‌دانیم:‌
۱. رییس جمهور که حال در موقف یکی از کاندیدان انتخابات قراردارد با نادیده گرفتن عرف سیاسی٬ نه تنها بالای صلاحیت‌های اجرایی خود محدودیت وضع نکرده بلکه بی‌باکانه از صلاحیت‌های خود به نفع انتخابات استفاده می‌نماید. این عمل نه تنها برای ما در تیم صلح و اعتدال بلکه برای هیچ تیم انتخاباتی دیگر و در حقیقت برای هیچ یک از مجامع داخلی و بیرونی که طرفدار انتخابات آزاد٬ شفاف و عادلانه باشد٬ قابل قبول نیست.
۲. از آنجایی که عزل و نصب‌های اخیر و سایر فعالیت‌های نمایشی رهبری دولت به شمول اجرای مجازات و مکافات دولتی٬ سفر های ولایتی و غیره اقدامات انگیزه سیاسی و کمپاینی دارد٬ ما یکبار دیگر روی اهمیت و استعجالیت نافذ ساختن طرزالعمل منع سوء استفاده از صلاحیت‌ها و امکانات دولتی٬ که طرح آن قبلاً از طرف شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ به دفتر مقام ریاست جمهوری گسیل گردیده٬ تأکید می‌کنیم.

۳. در ماه‌های اخیر حکومت به طور فزاینده از قوت‌های خاص و کوماندوی افغانستان که آموزش شان در طرد حملات تروریستی و مبارزه با دشمنان افغانستان می‌باشد٬ در مقابل مردم ملکی و شخصیت‌های سیاسی کشور استفاده می‌کند. این اقدام نه تنها از نظر قانونی جواز ندارد بلکه باعث می‌گردد تا نهادهای محبوب دفاعی کشور به جای دشمن در مقابل مردم کشور قرار بگیرد. رهبری حکومت باید هرچه عاجل از تکرار این عمل غیر مسئولانه جلوگیری نماید.
۴. در صورت تداوم اقدامات غیر قانونی که در بالا ذکر شد٬ تیم صلح و اعتدال مشورت‌های گسترده را با سایر تیم های انتخاباتی٬ جریان‌های سیاسی٬ احزاب٬ نهادهای ذیدخل مدنی و نمایندگان جامعه بین‌المللی به منظور ایجاد آگاهی از ماهیت واقعی فعالیت‌های انتخاباتی رهبری حکومت که اغلب زیر عنوان کاذب اصلاحات صورت می‌گیرد٬ انجام خواهد داد. ما در مشوره و هماهنگی با نهادها و جریان‌های مذکور از هیچ اقدام و مبارزه قانونی و صلح‌آمیز به منظور احقاق حقوق سیاسی و مدنی خود و کوتاه کردن دست حکومت از حریم این حقوق٬ فروگذاشت نخواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا