آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

مردم بلخ:

حکومت نمی‌خواهد امنیت بیاورد، مردم باید از جان خود محافظت کنند

محمد صابری دانشجوی اقتصاد دانشگاه تاج، با ابراز همدردی با خانواده شهدا، بیان می‌دارد که حکومت ناتوان است و زین پس مردم باید خود از جان خود محافظت کند.


در چند روز گذشته در کابل و غزنی بیش از ۱۰۰۰ تن کشته شده و بیش از صدها تن دیگر زخمی شده‌اند. تمامی این‌ها افراد ملکی و نظامی به شمول زنان و کودکان بوده‌اند. در جنگ غزنی که شش روز طول کشید تنها ۲۶۰ تا ۴۰۰ نفر تنها افراد ملکی کشته شده و شمار زخمیان معلوم نیست.
مردم افغانستان هنوز در ماتم غزنی بودند که در یک حمله انتحاری در دشت برچی کابل، ۵۰ تن کشته و ۷۰ تن دیگر زخمی شد. البته در این آمار اختلاف وجود دارد.
حمله دشت برچی با واکنش گسترده مردم و احزاب سیاسی مواجه شد و جریان سیاسی توافق ملی و تغییر با محکوم کردن این رویداد، حکومت را در امر تامین امنیت مردم ناکام خواند.
حوالی ساعت چهار پس از چاشت روز چهارشنبه یک حمله کننده انتحاری مواد منجره‌اش را در داخل یک صنف درسی در آموزشگاه موعود انفجار داد.
گروه طالبان گفته است که این رویداد کار آن‌ها نیست، ولی مسئولیت آن را گروه تروریستی داعش به دوش گرفته است.
مردم ولایت بلخ در شمال کشور با انتقاد از ناتوانی و بی‌توجهی حکومت در برابر حیات شهروندان می‌گویند که مرگ به یک امر عادی مبدل شده است.
ارشاد ابراهیمی جوان ۲۰ ساله در بلخ، می‌گوید که ازبس مردم افغانستان هر روز کشته و زخمی می‌شوند، دیگر مرگ یک پندار عادی شده است.
او به پرسش خبرگزاری دید، این طور پاسخ می‌دهد:« از ناتوانی و بی‌توجهی حکومت در جهت حفظ حیات مردم، با مرور زمان تکه تکه شدن در حملات انتحاری و انفجاری بخشی از سرنوشت ما گردیده است.»
در همین حال، فرشید یوسفی که عضو شبکه جامعه مدنی در بلخ است، به این باور است که حکومت و ایالات متحده امریکا، در جنگ افغانستان شکست خورده است و شخص اشرف غنی باید کناره‌گیری نماید.
محمد صابری دانشجوی اقتصاد دانشگاه تاج، با ابراز همدردی با خانواده شهدا، بیان می‌دارد که حکومت ناتوان است و زین پس مردم باید خود از جان خود محافظت کند.
وی اضافه می‌کند که هدف قرار گرفتن مراکز آموزشی مردم را از آموزش و پرورش دور خواهد ساخت و درعین حال، موجب می‌شود که خانواده‌ها فرزندان شان را دیگر راهی مکتب و آموزش‌گاه نسازند.
با این همه، دشت برچی در غرب کابل، دست کم در یک سال گذشته بار ها مورد حملات انتحاری و انفجاری قرار گرفته است.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا