آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

خانواده شهدای ۱۷ اسد: مذاکره را با طالبان قبول نداریم

هر چند دو دهه از آن روزگار خونین می‌گذارد، ولی هنوز مردم و به ویژه خانواده شهدا برای عزیزان از دست رفته شان اشک می‌ریزند.


این روزها بیشتر از هر زمانی دیگر بحث مذاکره و صلح با طالبان شدت یافته است. حکومت افغانستان، ایالات متحده امریکا و جامعه جهانی هر کدام تلاش دارند به جنگ طولانی افغانستان از در مذاکره و صلح پایان دهند.
براساس گزارش‌های رسمی در ده روز گذشته گروه طالبان با مقامات ارشد امریکایی در دفتر قطر به منظور ختم جنگ در افغانستان باهم گفت‌وگو کردند.
حکومت وحدت ملی نیز تایید کرده است که در کنار امریکا، برخی از کشورهای دیگر نیز با گروه طالبان تماس برقرار کرده‌اند.
اما خواستیم به مناسبت ۱۷ اسد سال ۱۳۷۷ دیگاه خانواده شهدا را نیز داشته باشیم که آیا آن‌ها حاضرند با گروه طالبان مذاکره و صلح شود یانه.
بسیاری از بازمانده‌گان شهدا، در این شب و روز تاکید دارند از مخالفان مسلح دولت باید انتقام گرفته شود و درعین حال، دوست ندارند که با گروه طالبان مذاکره شود. به باور آن‌ها طالبان باید در افغانستان نابود شوند.
نبرد کنونی فراوان طول کشیده است و به نظر می‌آید تمامی طرف‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که شانس پیروزی نظامی را ندارند و می‌باید از طریق مذاکره و صلح به این جنگ پایان داده شود.
بیست سال پیش طالبان در ۱۷ اسد سال ۱۳۷۷ وارد مزار شریف مرکز ولایت بلخ شدند. مردم مزارشریف توسط گروه طالبان به گونه گسترده قتل عام شدند و مزار شهر پر از خون شد.
هر چند دو دهه از آن روزگار خونین می‌گذارد، ولی هنوز مردم و به ویژه خانواده شهدا برای عزیزان از دست رفته شان اشک می‌ریزند.
باید گفت که در همه ساله در ۱۷ اسد، مردم بلخ در سوک عزیزان شان گریه سر می‌دهند و نفرت شان را از این گروه ابراز می‌کنند.
آمار روشن از شمار کسانی که در چند روز نخست اشغال مزار شریف به دست طالبان کشته شد، در دسترس نیست یک آمار می‌گوید که ۱۶۰ نفر است و یک آمار دیگر می‌گوید که ۱۰۰۰۰ است.
یوسف نظری از باشنده‌گان ولسوالی چمتال بلخ که در ۱۷ اسد، طالبان پدر او را شهید کرده‌اند، می‌گوید که از گروه طالبان نفرت دارد.
او می‌گوید که نیروهای امنیتی کشور باید انتقام مردم را از این گروه بگیرد.
او اضافه می‌کند که مذاکره و صلح با طالبان کار درست نیست و مردم ادامه این روند را قبول ندارند.
موسی رجبی از باشنده‌گان شهر مزار شریف نیز پدرش را از دست داده است و می‌گوید که طالبان دست کم ده گلوله به پدرش شلیک کرده است.
او در صحبت با خبرگزاری دید، نقل می‌کند که پس از شهادت پدرش، چون نخستین پسر خانواده بوده، مسئولیت تامین نیازهای خانه را به دوش دارد.
در ادامه موسی خاطر نشان می‌سازد که از حکومت می‌خواهد که باید انتقام خانواده شهدا را از طلبان بگیرد و با این گروه مدارا نکند.
نسیم نوروزی هم که در قتل عام طالبان در ۱۷ اسد برادر کلانش را قربانی داده است، تصریح می‌دارد که طالبان جان برادر عزیز او را گرفته است و از سویی هم انتظار دارد که روزی طالبان در افغانستان نابود شود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا