آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانگزارش

خشکسال؛ مزارع للم سوخته، چراگاه‌ها خشکیده و اوضاع چهار ولایت نگران کننده است

آقای فرزام همچنان افزود که در برخی از مناطق تمام علفچرهای ما سوخته و از بین رفته حتا چشمه‌ها خشک شده است که برای مالداران بسیار سخت و هزینه بردار است

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید
زمستان سال ۱۳۹۹ خورشیدی معتدل گذشت و برای شهروندان شهر نشین به خاطر هوای معتدل و نبود برف و باران خوشایند بود، اما در سوی دیگر نبود یا کمبود بارندگی، هشداری بود برای کشاورزان و روستا نشینان کشور از خشکسالی پیش رو در سال جدید.
به گزارش خبرگزاری دید، بحران خشکسالی در سال ۱۴۰۰ مشکلات زیادی برای مردم در کشور به وجود آورده است. از بین رفتن کشتزارهای مردم، پایین آمدن قیمت و ازبین رفتن مواشی، افزایش بهای مواد خوراکی از تاثیرات منفی خشکسالی بر زندگی مردم است.
اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به خبرگزاری دید می‌گوید که با توجه به کاهش میزان برف و باران طی فصل گذشته حد اوسط ۴۰ درصد در تعدادی از ولایات کاهش یافته است که در سال جاری پیشبینی شده است.
آقای رسمتی همچنان افزود که با کاهش برف و باران در کشور خشکسالی در ۴ ولایت بسیار حاد است در ۱۲ ولایت حد اوسط است و در ۲۰ ولایت دیگر در حد نورمال است.
چهار ولایت بادغیس، فاریاب، جوزجان و هرات، از جمله ولایاتی است که در آن خشکسالی به صورت حاد واقع شده است.
از آغاز سال روان و کاهش برف و باران در زمستان سال گذشته، باشندگان برخی از ولایات از خشکسالی شکایت داشتند و از حکومت خواستار کمک فوری برای حل این معضل شدند.
سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید در جاهایی که مواشی موجود است علف‌چرها بنا بر کاهش برف و باران از بین رفته است و این مشکل روی زراعت و مواشی تاثیر مستقیم گذاشته است.
وی گفت وزارت زارعت با همکاری دونرها و موسسات همکار روی توزیع علوفه‌ها برای مالداران در مناطق آسیب‌پذیر کار می‌کنند که وضعیت مشابه آن در سال ۱۳۹۷ نیز رخ داده بود و وزارت زراعت در این قسمت با مالداران همکاری کرد.
سخنگوی وزارت زارعت همچنان گفت که یکی از تاثیرات منفی خشکسالی روی رشد گندم للمی است. از آنجایی که کاشت گندم للمی در ولایات وابسته به آب باران است بناءً خشکسالی تولید گندم للمی را کاهش داده است.
برخی از باشندگان ولایت فاریاب چندی پیش گفته بودند که مزارع گندم‌ للمی این ولایت خشک شده است و اگر وزارت زراعت توجه نکند قحطی در راه است.
وزارت زراعت اما می‌گوید که این وزارت روی توزیع و کاشت نباتاتی کار می‌کند که به آب کمتر ضرورت داشته باشد و این نباتات جایگزین گندم للمی خواهد شد.
در همین حال، عبدالکبیر فرازم رییس زارعت ولایت فاریاب در صحبت به خبرگزاری دید گفت: ولایت فاریاب یکی از ولایات تولید کننده گندم است و باکاهش برف و باران در این کشور ۵۰ درصد از مزارع گندم‌های للمی سوخته و از بین رفته است.
آقای فرزام همچنان افزود که در برخی از مناطق تمام علفچرهای ما سوخته و از بین رفته حتا چشمه‌ها خشک شده است که برای مالداران بسیار سخت و هزینه بردار است. او افزود که با کاهش بارش برف و باران در زمستان گذشته و سال روان ۷۵ درصد از مزارع در این ولایت آسیب دیده است و در حال خشک شدن و از بین رفتن است.
رییس زراعت فاریاب از وزارت زراعت و «ان جی او»های بین‌المللی خواستار کمک‌های فوری به آسیب دیدگان خشکسالی است و می‌گوید که در اکثر مناطق علفچر ها سوخته، چشمه‌ها خشکیده و مردم مجبور به مهاجرت می‌شوند و همه دار و ندار شان که همان زراعت و مالداری است از بین می‌رود.
فرزام افزود: خشکسالی آسیب مستقیم روی مواشی داشته است در بعضی از مناطق مواشی مالداران از بین رفته است و آن تعداد که باقی مانده است قیمت شان در مقایسه به یک ماه پیش به شدت افت کرده است که این برای مالداران سنگین تمام می‌شود.


رییس زارعت فاریاب افزود که کاهش برف و باران و همه گیر شدن خشکسالی در فاریاب حتا روی جنگلات تاثیر گذشته است و درختان پسته‌ای که جوان است از خشکسالی متاثر شده است و حاصل کمتر می‌دهد.
محمد حق‌پرست یکی از دهاقین ولایت فاریاب می‌گوید: تمام کشت‌های ما یا از بین رفته یا در حال از بین رفتن است و اگر حکومت و نهادهای مسئول در این زمینه همکاری نکنند یک بحران قحطی در راه است. او افزود که در خیلی از روستاها چون زراعت مردم از بین رفته است و مواشی شان هم در حال از بین رفتن است مردم از مناطق شان کوچ کرده و مهاجرت می‌کنند.
حق‌پرست تاکید می‌کند که اگر وزارت زراعت کدام راهکاری برای حل این خشکسالی در نظر نگیرد مردم از قحطی تلف خواهند شد و از بین می‌رود. او می‌گوید در خیلی از ولسوالی‌های فاریاب قیمت مواشی به شدت پایین آمده و کسی یک گوسفند را نصف قیمت نمی‌خرد.
سید جعفر از کشاورز و مالدار از ولایت سرپل در صحبت به خبرگزاری دید، می‌گوید که خشکسالی در ولایت سرپل یک بحران کلان را برای مردم خلق کرده است و تمام کشتزارهای مردم در این ولایت از بین رفته و سوخته است.

او می‌افزاید در مناطق کاریز، گوسفندی، سانچارک، سوزمه‌قلعه… از مناطقی است که کشتزارهای مردم کاملاً از بین رفته است و قیمت مواشی در حال کاهش بی‌سابقه است که یک گوسفند از ده هزار به ۶ هزار افغانی سقوط کرده است.
این باشنده ولایت سرپل همچنان گفت که بر اثر خشکسالی در این ولایت قیمت مواد خوارکی به گونه بی‌سابقه افزایش یافته است. از یک طرف تهدیدات شدید امنیتی از طرف دیگر خشکسالی و همچنان شیوع ویروس کرونا یک بحران جدی برای مردم به وجود آورده است که اگر دولت و نهادهای مسئول در این زمینه اقدامات فوری نکنند مردم در این ولایت با قحطی مواجه است.
وی در مورد مهاجرت ناشی از خشکسالی گفت: مردم در مناطق روستایی تمام زراعت و مواشی شان در حال از بین رفتن است و توان و هزینه مهاجرت به شهر یا ولایت را ندارند و در روستا هم هیچ امیدی برای زنده ماندن نیست.
خشکسالی در افغانستان یکی از آسیب‌های جدی در جامعه روستایی و زراعتی کشور است که ازسال‌ها به این سو دامنگیر مردم بوده و به باور کارشناسان اگر حکومت توجه و برنامه جدی نداشته باشد، فاجعه انسانی در مناطق شدیداً آسیب پذیر رخ خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا