آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنان

گزارش نهادهای اطلاعاتی امریکا:

خطر در کمین پیشرفت حقوق زنان افغانستان است

نهادهای اطلاعاتی امریکا در گزارشی گفته است که حقوق زنان در افغانستان ممکن پس از خروج نیروهای ایتلاف در معرض خطر قرار گیرد، حتی اگر طالبان کل قدرت را تصاحب نتوانند.


به نقل از سی‌ان‌ان، شورای ملی اطلاعاتی ایالات متحده در گزارش غیرمحرمانه هشدار داده است که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، دستاوردهای حقوق زنان در افغانستان که طی دو دهه گذشته حاصل شده، در معرض خطر خواهد بود.
بر بنیاد این گزارش، هرگونه پیشرفت در حقوق زنان که احتمالا بیشتر از حمایت داخلی، مدیون فشار خارجی است پس از خروج نیروهای ایتلاف در معرض خطر است.
این گزارش می‌گوید: طالبان عمدتاً در رویکرد محدودکننده خود در باره حقوق زنان ثابت قدم است و اگر این گروه در سطح ملی به قدرت برسد بسیاری از پیشرفت‌های دو دهه گذشته را پس می‌زند.
از سویی هم، این گزارش بیان کرده است: خواسته‌های طالبان برای کمک خارجی و کسب مشروعیت ممکن است به مرور زمان رفتار‌های آن‌ها را تغییر دهد.
نهاد اطلاعاتی ایالات متحده افزوده است که در مناطق روستایی که حدود ۷۰ درصد مردم افغانستان در آن زندگی می‌کنند، این دستاوردها کم‌تر دیده می‌شود.
گزارش اظهار داشته است: ازدواج‌های زیر سن و سنگسار همچنان در سراسر این کشور ادامه دارد و قربانی‌های تجاوز جنسی از سوی وابستگان شان کشته می‌شوند.
در این گزارش تاکید شده است که طالبان احتمالاً در نخستین روزهای قدرت گرفتن بر گسترش کنترول شرایط تمرکز خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا