آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

خلیلزاد برای وساطت به کابل می‏‌آید

بدون شک زلمی خلیلزاد در این سفر ریاست جمهوری و جریان‌‏های سیاسی را قناعت خواهد داد که روی یک فهرست شرکت کنندگان نشست قطر باهم توافق کنند و بیشتر از این بر طبل اختلاف نکوبند

حالا روشن شده است که برای ایالات متحده امریکا، روند صلح و گفت‌‏وگو‏های بین‏الافغانی یک اولویت خیلی جدی است. قرار است بار دیگر خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به کابل بیاید و با جریان‏‌های سیاسی و محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور برای نشست قطر روی یک فهرست تازه رایزنی نماید. پس از لغو نشست دوحه، امریکایی‏‌ها بیشتر از هر آدرس دیگر ابراز نگرانی و نامیدی کردند. زلمی خلیلزاد گفته بود که تمام طرف‌‏ها را تشویق خواهد کرد تا گفت‌‏وگو‏های بین‏الافغانی را جدی بگیرند.
روز دو شبنه ( ۲ ثور) مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا با رییس جمهور غنی تماس تیلفونی داشت و در این تماس از رییس جمهور غنی خواست که روند گفت‌‏وگو‏های بین‌‏الافغانی را آغاز کنند.
وزیر خارجه امریکا همچنان به رییس جمهور غنی گفته روی فهرست شرکت کنند‏گان نشست قطر به توافق برسند. با آمدن زلمی خلیلزاد به کابل و تاکید وزیر خارجه امریکا روی آغاز مذاکرات بین‌‏الافغانی و نشست دوحه، معلوم می‏‌شود که امریکایی‏‌ها از اختلاف نظر در افغانستان و نبود یک اجماع برای صلح به تنگ آمده‏اند و ادامه این وضعیت برای شان قابل قبول نخواهد بود.
بدون شک زلمی خلیلزاد در این سفر ریاست جمهوری و جریان‌‏های سیاسی را قناعت خواهد داد که روی یک فهرست شرکت کنندگان نشست قطر باهم توافق کنند و بیشتر از این بر طبل اختلاف نکوبند.
برای امریکا روشن است که میان ریاست جمهوری و جریان‏‌های سیاسی در روند صلح چقدر کشمکش وجود دارد.
پس از لغو نشست قطر گروه طالبان اعلام کرد که حکومت افغانستان مسئول لغو این نشست است. پیش از آن هم گفته بودند که فهرست اعزامی حکومت به دوحه طویل است و باید فشرده شود. به نظر می‌‏رسد که طالبان با طویل بودن فهرست مشکل نداشتند بله مشکل آدم‌هایی بود که قرار بود طالبان با آن‌ها در قطر گفت‌‏وگو کند.
چنانچه احزاب سیاسی اعلام کرده‏ بودند، رییس جمهور غنی در فهرست ۲۵۰ نفری بیشتر چهره‏‌های مورد نظر‏ش را جابه‏‌جا نموده است. طالبان این طور حس کردند که حکومت قصد دارد نشست قطر را به مذاکرات‏ حکومت با طالبان جلوه دهد.
در اعلامیه طالبان که پس از لغو نشست دوحه منتشر شد، به گونه روشن گفتند که مذاکره با حکومت در خط مشی نشست دوحه نبوده است. البته گروه طالبان تاکنون حاضر نشده است که با نمایند‏گان حکومت داخل گفت‏وگو شود و به نظر می‏رسد مذاکره با حکومت برای این گروه خط سرخ است.
در نشست مسکو گروه طالبان با احزاب سیاسی به توافق رسیده بودند که نسشت بعدی قطر باشد. نمایندگان طالبان در دفتر قطر اعلام کردند که انتظار داشتیم که گفت‏‌وگو‏های قطر به آجندای نشست مسکو برگزار شود.
رییس جمهور غنی که از نزدیکی جریان‏های سیاسی با دپیلمات‏های امریکا و گروه طالبان هراس دارد، نمی‏خواهد زمینه را برای جریان‏های سیاسی فراهم نماید. از علت‏های لغو نشست قطر همین نگرانی و هراس رییس جمهور غنی می‏تواند باشد.
استدلال نویسنده این خواهد بود که زلمی خلیلزاد این بار که کابل آمد با جریان‏های سیاسی و رهبری حکومت برای نشست دوحه روی فهرستی کار می‏کند که هم برای حکومت و جریان‏های سیاسی قابل قبول باشد و از جانب دیگر دفتر طالبان در قطر نیز آن را پذیرد. در لغو نشست قطر روشن شد که اگر طللبان هم با فهرست شرکنندگان مشکل داشته باشند، اجلاس دوحه برگزار نخواهد شد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا