آخرین اخباراسلایدشوخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

عضو کانگرس:

خلیلزاد به هدف تعدیل توافق‌نامه دوحه به منطقه سفر کرده است

معاون کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته است که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور صلح افغانستان در تلاش برای تعدیل توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان به منطقه سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دید، مایک مک‌کال در مصاحبه با صدای امریکا گفته است که خلیلزاد تعدیل توافق‌نامه را می‌خواهد تا حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان فراتر از اول ماه می پذیرفته شود و نیز خشونت علیه غیرنظامیان و قوای مسلح افغانستان کاهش یابد.
مک‌کال برای پیشرفت روند صلح افغانستان پیشنهاد کرده است که طالبان از «کشتن مردم» دست بکشند و با القاعده قطع رابطه کنند.
او همچنان در این مصاحبه تمرکز قدرت را در چهاردیوار ارگ چالش عمده‌ خوانده که به باور وی از زمان تهاجم به رهبری امریکا در افغانستان تا کنون مشکل آفرین بوده است.
این نمایندۀ جمهوریخواه تاکید می‌کند که باید تمرکززدایی قدرت در افغانستان صورت گرفته و قدرت با ولایت‌ها تقسیم شود.
به گفته وی، تعیین ضرب‌الاجل برای خروج نیروهای خارجی هرگز ایده درستی نبوده و باید خروج قوا وابسته به شرایط و منوط به پابندی طالبان به تعهدات شان به ویژه در زمینۀ قطع رابطه با القاعده باشد.
مک‌کال در ادامه گفته است روسیه، پاکستان و چین می‌خواهند تا طالبان بر افغانستان مسلط شوند که به باور این قانونگذار امریکایی «مایۀ اقتدار روسیه، چین و پاکستان در منطقه خواهد بود».
با این حال، زلمی خلیلزاد روز گذشته وارد افغانستان شده و تاکنون با رییس جمهور غنی، داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان دیدار داشته است.
قرار است آقای خلیلزاد به پاکستان و قطر نیز برود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا