آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشر

خواست گزارشگران بدون مرز از دیوان کیفری بین‌المللی برای بررسی جنایت علیه روزنامه نگاران در افغانستان

در استناد به گزارش تازه یوناما در باره ترور هدفمند فعالان رسانه‌ای و حقوق بشری، گزارشگران بدون مرز از دیوان کیفری بین‌المللی خواست که جنایت علیه خبرنگاران را در افغانستان بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری دید، هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل، با نشر گزارشی اعلام کرده است که پس از شروع مذاکرات بین‌الافغانی در ۲۲ سنبله سال روان در دوحه، پنج فعال حقوق بشر و شش کارمند رسانه‌ای در حملات هدف‌مند و عمدی در افغانستان کشته شده‌اند.
در این گزارش، اطلاعات و روند مربوط به کشتار مدافعان حقوق بشر و فعالان رسانه‌ای از اول جنوری ۲۰۱۸ تا ۳۱ جنوری ۲۰۲۱ تجزیه و تحلیل شده است.
طبق این گزارش، از اول جنوری سال ۲۰۱۸ تا ۳۱ جنوری سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۵ تن از مدافعان حقوق بشر و فعالان رسانه‌ای در کشور کشته شده‌اند. ۳۲ تن از کشته‌گان را فعالان حقوق بشر و ۳۳ تن دیگر را نیز کارمندان بخش‌ رسانه‌ای تشکیل می‌دهند.
یوناما گفته است که پس از آغاز مذاکرات ۱۱ فعال حقوق بشر و رسانه‌ای در افغانستان کشته شده‌اند که این روند با عدم پذیرش مسئولیت آن همراه بوده و سبب ایجاد فضای ترس در بین مردم شده است.
طبق گزارش یوناما، ادامه این روند سبب تغییر «فضای حقوق بشری و رسانه‌ای» شده است و شمار زیادی از افراد مسلکی در کارشان دست به خودسانسوری زده یا کارشان را رها کرده‌ و یا هم خانه و جامعه را به امید بهبود مصئونیت ترک کرده‌اند.
گزارشگران بدون مرز از توصیه‌های یوناما برای حفاظت خبرنگاران به حکومت افغانستان استقبال کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا