آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

داعش در افغانستان؛ خطر برای منافع روسیه و منطقه

می‌توان گفت که بی‌توجهی به داعش و افزایش روز افزون تهدیدات این گروه در غرب و شمال افغانستان می‌تواند آسیای میانه را ناامن و پدیدآورنده هیولایی درنده در این منطقه باشد.

پس از کشته شدن ابوبکرالبغدادی رهبر گروه تروریستی داعش از سوی نیروهای امریکایی، این اقدام با استقبال کشورهای مختلف به‌خصوص حکومت افغانستان روبرو گردید و این اقدام را ضربه بزرگی برای این گروه و به طور کلی تروریزم عنوان کرد.
برای نخستین‌بار حضور تروریستان داعش در ولایت ننگرهار در سال ۲۰۱۴ رقم خورد و این موضوع از آن زمان تاکنون سبب نگرانی برخی کشورهای منطقه به‌خصوص جمهوری اسلامی ایران و روسیه شده است و آنرا تهدید جدی برای کشورهای آسیای میانه می‌دانند.
مقام‌های دو کشور بارها نگرانی خود را ابراز کرده و گفته‌اند که داعش تهدید جدی برای کشورهای آسیای میانه و حتی جهان است که باید نابود گردد.
محمد رضا بهرامی سفیر ایران در کابل، چندی قبل گفته بود که اطلاعاتی را از چگونگی انتقال گروه داعش به افغانستان با حکومت این کشور درمیان گذاشته است. بهرامی هرچند روشن نکرد که این گروه از سوی چه کسانی به افغانستان انتقال داده می‌شوند، اما او می‌گوید که گسترش فعالیت‌های گروه داعش در افغانستان یکی از دغدغه‌های مشترک افغانستان و ایران از بهر اوج گرفتن خشونت‌ها در افغانستان است و یک بخشی از اطلاعات غیر آشکار و پنهان را توسط سرویس‌های امنیتی مبنی بر چگونگی انتقال بعضی از اعضای گروه داعش از مناطق دیگر به افغانستان در اختیار سیستم‌های امنیتی افغانستان قرار داد.
در همین حال، الکساندر بورتنیکوف رییس سرویس امنیت فدرال روسیه می‌گوید که گروه تروریستی داعش با هدف رسیدن به آسیای مرکزی و ناامن کردن این منطقه برای جنگجویانش در پی ایجاد پایگاه در افغانستان است.
بورتنیکوف گفت: ما شاهد افزایش فعالیت واحدهای داعش در افغانستان هستیم که تحت عنوان ولایت خراسان متحد شده‌اند. جماعت انصارالله و جنبش اسلامی ترکستان نیز از نزدیک در حال همکاری با آن هستند. او یک روز بعد از آن این اظهارات را بیان می‌دارد که در یک حمله بر پوسته مرزی تاجیکستان صورت گرفت و مقام‌ها مدعی شدند که اعضای داعش از افغانستان وارد تاجیکستان شده و این حمله را انجام داده اند.
ایران و روسیه به عنوان دو کشور با بیشترین نگرانی از حضور داعش در نوار مرزی شمال افغانستان با آسیای میانه و همچنان برخی نقاط غربی افغانستان در نزدیکی مرز با ایران، می‌توانند نقش تاثیرگذار در اجماع منطقه‌ای پس از توافق صلح با گروه طالبان برای نابودی این تهدیدات داشته باشند. روسیه در نشست جهارجانبه نقش فعال دارد و تا جایی که محسوس است، ایران نیز بی‌میل نیست که در این روند نقشی بازی کند.
قابل یادآوری است که پس از توافق صلح با طالبان، این گروه می‌تواند در همکاری با کشورها و جناح‌های ذیدخل در قضایای افغانستان در امر نابودسازی داعش نقش مثمر و ارزنده‌ای را به‌دست اجرا بگذارد، زیرا عقاید و باورهای این دو گروه متضاد همدیگر هستند و درگیری‌های دو طرف در برخی ولایت‌های افغانستان گواه این ادعا است. در کنار آن اتحاد کشورهای آسیای میانه به‌خصوص ایران و روسیه در امر نابودی این گروه می‌تواند کلید حل مشکل باشد. زیرا کشورهای یاد شده در نابودی و پراکندگی داعشیان در خاستگاه شا (عراق و سوریه) نقش بارزی را اجرا کردند.
در یک نگاه، می‌توان گفت که بی‌توجهی به داعش و افزایش روز افزون تهدیدات این گروه در غرب و شمال افغانستان می‌تواند آسیای میانه را ناامن و پدیدآورنده هیولایی درنده در این منطقه باشد.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا