آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

دانش: قباحت زدایی از طالبان اشتباه جبران ناپذیر جامعه جهانی بود

سرور دانش می‌گوید که طالبان با ارتکاب جرایم ضد بشری و جنایات جنگی، ربودن دختران و «جهادالنکاح»، نشان دادند که نه تنها حقوق بشر و حقوق زنان برای شان بی‌اهمیت است، بلکه از شریعت اسلامی نیز فاصله دارند. او تاکید کرد که قباحت زدایی از طالبان اشتباه جبران ناپذیر جامعه جهانی بود.


به گزارش خبرگزاری دید، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری با انتشار مطلبی در فیسبوکش در رابطه به تقدیر علمای بامیان و شورای هماهنگی مدارس دینی بامیان از نیروهای امنیتی و دفاعی، گفته است که از این موضع معقول ملی و اسلامی علمای بامیان صمیمانه تقدیر و سپاسگزاری می‌کند.
او می گوید که «ما از همه علمای کشور جداً می‌خواهیم همان طور که تا کنون به مسئولیت‌های دینی و ملی خود به وجه احسن عمل کرده‌اند، از این بعد نیز در افشای چهره کریه افراطیت و تحجر و در تقبیح اعمال غیر اسلامی و غیرانسانی طالبان از هیچ کوششی دریغ نورزند».
دانش نوشته که گروه طالبان با ارتکاب جنایات ضد بشری و جنایات جنگی خود و با قتل عام و تیرباران مردم بی‌گناه در هر منطقه‌ای که تسلط یافتند، از مالستان غزنی گرفته تا سپین‌بولدک قندهار و تا غور و بادغیس و ولایات شمال کشور و همچنین با تخریب اموال عامه و زیربناهای کشور و با ربودن زنان و دختران برای نکاح اجباری و با سرکوب آزادی بیان و خاموش ساختن صدای رسانه‌های آزاد محلی و تیرباران هنرمندان و فرهنگیان و چپاول دارایی‌های شخصی مردم به نام عشر و زکات و کمک به «مجاهدین»! و درخواست اعاشه و اباته اجباری از مردم و با سربازگیری اجباری و کوچ دادن اجباری مردم از خانه و کاشانه شان و سپر ساختن خانه‌های مردم و ده‌ها عمل نامشروع دیگر نشان دادند که نه تنها حقوق بشر و حقوق زنان و آزادی بیان و حقوق مدنی شهروندی برای آنان مفهومی ندارد، بلکه اعمال آنان کاملاً در مغایرت و بلکه در تضاد با احکام شریعت محمدی قرار دارد.
معاون رییس جمهور گفته که تا دیروز که مذاکرات صلح آغاز یافته بود، کسانی یا از روی ناآگاهی و یا از ذوق زدگی و یا از عقده‌های شخصی به تطهیر و توجیه طالبان می پرداختند و چنین وانمود می کردند که گروه طالبان کاملاً تغییر یافته و طالبان امروز طالبان دهه هفتاد نیست و اگر کسی در این مورد چیزی می‌گفت وی را به مخالفت با پروسه صلح متهم می ساختند. اما خوشبختانه طالبان گروهی است که به هیچ صورت نمی تواند چهره واقعی خود را کتمان و پنهان کند. طالبان با تسلط چند روزه در برخی از مناطق با اعمال خود نشان دادند که همان طالبان دیروز است و هیچ تغییری در بینش و منش و تفکر آنان ایجاد نشده است.
به گفته دانش، تنها تغییری که به میان آمده این است که با اشتباهات جامعه بین‌المللی و کشورهای دور و نزدیک، این گروه مشروعیت نسبی به دست آورده و امروز خود را فاتح جنگ خیال می کند.
وی می گوید که برخورد نادرست و خوش بینی ناسنجیده نسبت به پروسه صلح و دعوت گروه طالبان به هر نشست و کنفرانس بین‌المللی و قباحت زدایی و بلکه مشروعیت دادن به این گروه تروریستی و فشار آوردن بر حکومت افغانستان برای رهایی زندانیان طالبان و سرانجام هم خروج شتابزده نیروهای خارجی و تنها گذاشتن دولت و مردم افغانستان در مقابل حملات تروریستی و تهاجمات وحشیانه طالبان، اشتباه نابخشودنی جامعه بین‌المللی بود که هرگز قابل جبران نیست و در قبال آن، جامعه جهانی تا ابد در مقابل ملت بزرگ افغانستان شرمسار بوده و احساس گناه خواهد کرد.
این در حالیست که در دو ماه اخیر طالبان با حملات گسترده خود موفق شدند که بیش از صد ولسوالی را به کنترول خود درآورند.
همزمان با تصرف این ولسوالی ها، گزارش‌هایی منتشر شده که جنگجویان این گروه، دختران و زنان جوان را وادار به نکاح اجباری کردند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا