آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرخبر های مهمسیاست

دبیر کل ملل متحد: اکنون زمان آن است که جامعه جهانی در کنار مردم افغانستان بایستد

خبرگزاری دید: دبیرکل سازمان ملل متحد در چهل و هشتمین نشست حقوق بشر این سازمان در جنوا می‌گوید که اکنون مردم افغانستان بیشتر از هر زمان دیگر درگیر بحران بشردوستانه هستند و جامعه جهانی باید در کنار آنان بایستد. او تاکید کرده که از هر سه افغانستانی یک تن نمی‌داند که وعده غذایی بعدی را چطور تهیه کند.


آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد امروز دوشنبه(۲۲سنبله) در چهل و هشتمین نشست کمیسیون حقوق بشر ملل متحد در پیوند به افغانستان، گفت که مردم افغانستان درگیر خطرناک ترین بحران بشردوستان هستند.
گوترش: پس از چندین دهه جنگ، رنج و ناامنی، آنها شاید با خطرناک ترین ساعت خود روبرو هستند. اکنون زمان آن است که جامعه بین‌المللی در کنار آنها بایستد.
دبیر کل ملل متحد با اشاره به حوادث چند ماه اخیر افزوده: حتی قبل از حوادث دراماتیک هفته‌های گذشته، افغان ها یکی از بدترین بحران های بشردوستانه را در جهان تجربه می‌کردند.
به گفته آقای گوترش، «امروز از هر سه افغان یک نفر نمی‌داند وعده غذایی بعدی آنها از کجا خواهد آمد. اندازه فقر در حال افزایش است – و خدمات عامه نزدیک به سقوط است. صدها هزار نفر مجبور به ترک اجباری خانه‌های خود شده‌اند».
او تاکید کرد که در کنار این مسئله، افغانستان با خشکسالی شدید رو برو است و به این کشور ضربه می‌زند.
دبیر کل ملل متحد اضافه کرد: بسیاری از مردم ممکن است تا پایان این ماه، درست با نزدیک شدن به زمستان، مواد غذایی خود را تمام کنند و البته، کووید-۱۹ همچنان در کشور ادامه دارد.
گوترش در بخشی از بیانیه خود گفت: خانواده ملل متحد – و بطور کلی سیستم بشردوستانه – برای مردم افغانستان خدمات فراهم نمودن غذا، فعالیت‌های نجات و مراقبت‌های ضروری طبی – از جمله مراقبت‌های صحت مادران را ارائه می‌نماید.
او افزود: ما میکانیزم های محکمی برای هماهنگی واکنش در توسعه و تلاش های بشردوستانه – که بر حقوق بشر متکی است، ایجاد کرده‌ایم.
وی بر نقش مهم زنان در ارائه کمک‌ها تأکید کرد و از همه طرف‌ها خواست تا حقوق، مصئونیت و رفاه آن‌ها را تامین کنند.
وی خواستار محافظت از همه افرادی ملکی در هر زمان – به ویژه زنان، دختران و اقلیت‌ها شد.
گوترش از مقامات طالبان خواست که «به کارمندان ما و همه امدادگران باید اجازه داده شود تا کارهای حیاتی خود را بدون ترس و مزاحمت در یک فضای امن انجام دهند».
به باور گوترش، برای ادامه تلاش‌های نجات بخش در افغانستان فوراً به چهار چیز نیاز است.
اول، تمویل مالی.
ما به تمویل مالی بیشتر نیاز داریم. ما هرچه عاجل به آن نیاز داریم. و ما به انعطاف پذیری کافی به آن نیاز داریم تا بتوانیم با شرایط سریعاً در حال تغییر در ساحه سازگاری نماییم.
او از جامعه جهانی خواست که به درخواست کمک عاجل برای افغانستان پاسخ مثبت بدهد: من از شما می‌خواهم تا به درخواست عاجل ۶۰۶ میلیون دالر کمک کنید تا در چهار ماه آینده به ۱۱میلیون نفر کمک فوری ارائه شود.
گوترش تاکید کرد: دوم، ما برای افزایش دسترسی‌های بشردوستانه، از جمله پل هوایی با کابل و دیگر مراکز در افغانستان، به کمک شما نیاز داریم. سوم، ما به حفاظت از حقوق زنان و دختران در افغانستان – از جمله دسترسی به تعلیم و تربیه و سایر خدمات ضروری – نیاز داریم.
به گفته او، در نهایت، ما باید اطمینان حاصل کنیم که واکنش بشردوستانه ما نه تنها جان افراد را نجات می‌دهد، بلکه معیشت را نیز نجات می‌دهد. مردم افغانستان با فروپاشی تمام کشور روبرو هستند – همه بطور یکبار.
افغانستان با وضعیت اضطراری روبروست و ما باید از پیشرفت دو دهه گذشته محافظت کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا